torsdag 7 augusti 2008

Luftslottet som sprängdes


åh, hur jag försökt dra ut på sista delen i millenium trilogin. Tvingat mig själv att bara läsa si och så många sidor åt gången men allt gott har sitt slut..tyvärr.. Första gången på länge som jag njutit av att läsa en svensk författare...

När jag var yngre, framförallt under åren i Australien, saknade jag det svenska språket oerhört och tvingade min mor skicka ner böcker, tidningar etc minst ett par ggr per år. Tyckte det var jobbigt att läsa på engelska och kände nästan att det svenska språket kändes mer äkta på något sätt... Nu är det snarare tvärtom. Tycker engelska är ett mycket mer nyansierat språk och har själv mycket lättare att uttrycka mig på engelska..Har ofta svårt för att verkligen känna med karaktärerna i svenska böcker och tycker det låter uppstyltat..Men så är det ju inte. Bara jag som fungerar lite annorlunda nu förtiden. Efter 10 år i engelsktalande länder där jag tänker och drömmer på engelska så är det ju en naturlig utveckling antar jag.

Det jag suktar efter i svenska böcker nu är ju den svenska miljön. Blir alldeles nostalgisk när en handling utspelar sig i Stockholm, g-borg osv... Och sen är det något alldeles speciellt med svensk vardag, kultur och sätt vi umgås på.. Sånt älskar jag att fly in i...Fast som sagt..bara för en liten stund. Ingen längtan tillbaka för gott..

Inga kommentarer: