onsdag 27 augusti 2008

säkerheten i Sydafrika

Ok, så återigen kommer säkerhet på tal.. Hade middag igår med den nya bokklubben som jag och en brittisk tjej startat. Riktigt nice! Trevliga tjejer, avslappnad middag med tjatter om allt mellan himmel och jord och inte den gravallvarliga atmosfären som råder i den andra klubben jag är med i..
anyway så kom vi att prata om detta med att jag ska flytta in i hus helt själv och några av tjejerna tyckte jag var sååå modig som vågar bo själv! Och när jag sa att jag faktiskt bett de ta ner alla inbrotts galler pa fönstren eftersom jag inte vill känna som fånge i mitt eget hem så blev det hus i helvete!!!
Ok, jag vet att Burglar bars eller dessa bastanta galler som alla har i sina fonster säkert skrämmer bort en del inbrottstjuvar men jag har oxå sett vad enkla de är att ta sig igenom så ärligt talat känner jag som att vill någon ta sig in hos mig så kommer de göra det i vilket fall som helst...Plus att hemma hos mig finns det inte speciellt mycket av värde så det får de gärna ta men jag vill kunna klättra ut genom ett fönster el nåt ifall jag skulle råka vara hemma... Har ju dessutom ett avancerat larmsystem, direktkopplat till ADT som ligger runt hörnet..

Hade ju inbrottsförsök i lght för några månader sedan och även om jag har stort galler för dörren sa hann de bryta upp det innan de blev upptäckta...med andra ord..vill de komma in sa kan de..

Säkerheten i Sydafrika är och har varit ett hett diskuterat ämne och tyvarr är det ofta första frågan jag får av vänner när de får reda på att jag flyttat ner hit. Brottsligheten är ett stort problem och går inte på nagra satt jamfora med Sverige men jag vill anda aterigen papeka att det ar stor skillnad pa de olika provinserna, vilka stadsdelar du bor i etc..Johannesburg t ex har en fruktansvard statistik när det galler bilkapningar och mord medans problemet här nere i Kapstaden området mer lutar mot inbrott och rån...
Nu bor jag iochforsig i ett relativt "säkert" område men har hitills aldrig känns mig osäker varken när jag bodde mitt inne i centrum el här ute pa vischan. Däremot blev jag rånad på gatan i Vancouver, Kanada min första vecka där och förlorade i princip allt jag ägde så det handlar ibland om fel plats vid fel tidpunkt.

Som turist gäller det att vara lite extra vaksam. gå inte runt med massa kontanter och skylta inte med dyra smycken, kameror etc..Har haft ett flertal gäster som fått sina halsband bortryckta av småkillar i 12-13 åldern och de är inte så lite kvicka. Ska man ta ut pengar i bankomaten ser man till att det finns säkerhetsvakt utanför och man ber ALDRIG om hjälp. Man går inte omkring själv efter mörker utan tar sig från restaurang till hotell t ex i taxi..egentligen inga större grejor men man ska definitivt ha det i bakhuvudet och vara pa sin vakt..men att säkerheten ska fa turister att inte valja Sydafrika tycker jag ar förskrackligt!

Sen far vi se hur jag känner ang Burglar bars efter en vecka i huset..men just nu vill jag ge det en chans iallafall... meningen är ju oxa att skaffa en liten "vakthund" som σtminstone kan skälla lite men får se va lång tid det tar innan jag hittar en..

1 kommentar:

Unknown sa...

Mitt råd är att skaffa sig lite ormar som husdjur. Håller väldigt effektivt borta inbrottstjuvar (har ju att göra med sydafrikaners panikartade rädsla för "inyoka"...)

Ps. Känner du till att du kan få fram å ä ö på ditt tangetnbord ganska lätt (om du har Windows)?