torsdag 21 augusti 2008

Att hyra bostad i Sydafrika

Ok, nu har jag varit och skrivit pa nya hyravtalet for huset..kanns riktigt konstigt faktiskt att lilla jag ska bo sjalv i ett hus med 3 sovrum, garage etc..men oxa valdigt skont... som att jag landar pa riktigt liksom.

Kommer inte ens ihag hur det funkar nar man ska hyra bostad i Sverige men har nere funkar det iallafall ungefar foljande:

Man tar kontakt med en "real estate agent" el maklare och ofta flera stycken samtidigt som haller utkik at en efter bostad som passar dina kriterier. Nar de hittar nagot som de tror du skulle vara intresserad av sa ringer de upp och sa mots man vid bostaden for en visning. De far oftast en commision pa 6% av forsta arets hyra sa for de lonar det sig saklart att fa en sa hog hyra som mojligt sa de forsoker salja stallena sa gott det gar.

Bestammer man sen att man vill ha ett stalle sa far man forst fylla i en hyr ansokan dar man maste ange referenser etc. Detta skiljer sig oerhort fran agent till agent hur noga de ar med att kolla referenser och jag maste erkanna att som svensk, ung tjej med enligt sydafrikanska matt satt, bra inkomst sa har jag knappt ens behovt visa upp nagra referenser. Vet att ar man sydafrikan gor de aven en kredit check...Med lght som jag ar i for tillfallet sa gjorde de ingen som helst check och da var jag ju dessutom helt ny i landet men de tyckte jag verkade "honest".

Och med det har nya huset som jag ska flytta in i sa fick jag ge nummer till mitt jobb och skriva ner hur mycket jag tjanade. ca 10 min efter att jag kom tillbaka till jobbet sa ringde de fran maklaren och fragade min chef om jag var anstalld hos dem och om summan jag angivit som lon var korrekt..That's all! Helt sjukt egentligen..

Sen ska man ju sjalvklart oxa betala handpenning el deposition och med lght sa brukar det vara 1 manads hyra och sen en manad i forskott men med hus ar det 1.5 manad..sa det blir en hel del pengar..

Sa jag som nu kommer betala Zar 4500/man (ca 3800kr/man) ska forst betala en deposit pa Zar 6750 + Zar 4500 =11250 bara for att kunna flytta in.. Sen tillkommer det dessutom en admin avgift som maklaren tar for att de letat lght at dig..brukar ligga runt Zar 400-500...

Och for mig som ju kommer bryta mitt kontrakt med lght sa blir jag dessutom tvungen att betala Sep manads hyra till den Zar 3300 och om jag har riktig otur och de inte hinner hitta nan som vill hyra i okt sa mister jag depositionen som jag hade hos dem..sa kan med andra ord bli en mycket dyr flytt! men men..smallar man far ta....

Inga kommentarer: