torsdag 20 januari 2011

Lunch på Steenberg

En av tjejernas sista dagar här i Sydafrika, hade jag fått förfrågan från Linda som var och hälsade på mig för 2 år sedan, att vi skulle göra vinprovning på Steenberg.
Jag ääääälskar Steenberg och åker gärna dit!
Om inte annat bara för att få prova deras Pinot Noir bubbel som jag tycker är fantastisk :)

hela gänget samlade

Och får man historien bakom deras Catharina vin berättat för sig så kan man inte låta bli att köpa med en flaska el två.


Däremot har en hel del ändrats sedan Lindas senaste besök ( De byggde en helt ny del för restaurang och vinprovning förra året så allt är ultra-modernt). Så ända sen Linda kom hit igen så hade vi planer att äta lunch på "nya" Bistro 1862.


Jag och Fredric var dit med några kunder i Oktober och var båda mycket nöjda då...Och blev inte besvikna den här gången heller!






Bra atmosfär, service och riktigt bra mat! Musslorna är grymma!

På sen eftermiddag serveras tapas och de har även en Raw bar där man kan få ostron, sashimi, gravad lax och annat gott...


Efter lunchen gjorde vi en ganska ingående vinprovning och klockan hann bli nästan 18.00 innan vi var hemma igen. Det kallar jag lång lunch!




Nu väntar jag spännt på om de kommer hinna släppa den nya Magna Carta innan jag åker tillbaks till Sverige i Mars. Deras senaste var dyraste vita vinet i Sydafrika när det släpptes och sålde slut rekordsnabbt..
.


Glatt vinprovar gäng

Och ja, jag tyckte det var riktigt gott även om jag personligen har svårt att lägga nästan 400 kr på en flaska vitt..



Men man kan ju alltid åka dit och prova iallafall :)

Steenberg ligger i Constantia distriktet som är Sydafrikas äldsta vindistrikt och detta är ett perfekt stopp på väg till el från Kaphalvön.

Inga kommentarer: