fredag 14 januari 2011

bilder från Krugerparken

Wild dogs, något man inte ser så ofta


Leoparden är lika fotoskygg som alltid






Dessa lejon så ut att precis stoppat i sig en hel buffel el nåt...


Att ett djur som Hyena kan få så söta ungar?!





Som ni ser är bilderna helt huller om buller men har inte hunnit fixa till dem och vet att jag annars inte lägger upp några men här har ni ett smakprov på det vi såg idag...



För att ta det från början:


Guuud va jag är trött!

Igår morse ringde klockan kl 03.30 när vi skulle flyga till Johannesburg och sedan köra till Seringa Lodge som ligger ca 3.5 timme från Johannesburg och ca 30 min från Krugerparken.

Och idag startade vår safari redan kl 04.45! Blir inte mycket vila på den här semestern..ha ha

Igårkväll njöt vi av Cecilias matlagning och jag fick en av de bästa oxfileérna jag ätit på väldigt länge. Mums!!!
Dessutom stötte vi på några kunder till oss :)
Henrik och Hanna har bokat en del boende i Kapstaden via oss och de kände igen mig från bloggen så vi satt och pratade en del efter middagen. Kul!


Safarin gjorde vi tillsammans med Cecilias man Roger, som jobbat som safariguide i många år.


Jag var lite orolig att vi inte skulle se så mycket eftersom Kruger är så himla grönt just nu och gräset jätthögt. Har regnat massor de senaste 2 månaderna.

Blir väldigt svårt att få syn på djuren när det är så men vi hade supertur på direkten. Vi var bland de första bilarna in i parken (Man måste se till att vara där när de öppnar) och fick direkt syn på ett par lejonhonor med ungar. Såå söta! Och lite senare fick vi även komma riktigt nära en hyena och hennes 2 ungar. Ännu sötare..de var så små och inte det minst rädda utan kom nyfiket ända fram till jeepen och nosade. Häftigt!

Men det häftigaste av allt var nog när vi mötte en STOR flock med Wild dogs! Wild dogs är väldigt sällsynta och jag har aldrig sett ett 10-tal som idag.. de fick syn på en hyena som de försökte jaga och det var spännande att följa jakten. Hyenan kom tillslut undan men det var utan tvekan en av de bästa "sightings" jag någonsin varit med om!!

Hade även turen att se en leopard så även om det inte var lika många djur som andra delar av året, så var det en riktigt bra safari trots allt!

Ikväll blir det ytterligare en 3-rätters middag här på Seringa och förmodligen ett glas vin el två...
Imorgon blir det Blyde River Canyon m.m



1 kommentar:

Lyxhustru sa...

Men ååååå vad söta hyena ungar!! =) Vilken tur ni hade!
Hoppas turen fortsätter.
Kram/Lindah