fredag 28 januari 2011

Hjälpa till...

Ni kanske minns hur jag skrev att ett av mina nyårslöften i år är att försöka hjälpa de som har det sämre. Något som gnagt på mitt samvete ända sedan jag flyttade hit.

Vi har en plan om att försöka hitta diverse olika "små" projekt i vårt närområde. (främst i Masiphumelele, kåkstaden närmast oss)


Tanken är att vi ska skriva om dessa projekt på en seperat blogg, och även starta en organization i detta syfte så att man enkelt ska kunna bidra med något om man vill.


Hela poängen är att man ska kunna följa exakt vad som händer med bidraget man gett och kunna se resultat. Jag är säkert inte den enda som är skeptisk till de större välgörenhets organisationerna efter alla rapporter om miljonlöner som vissa tar ut. (självklart gör de en massa bra också, det säger jag inte)


Men när jag ger något till välgörenhet så vill jag veta att pengarna hamnar där de ska!


Vårt projekt ska inte handla om att ge massa saker el pengar till de som behöver det bara för att lätta på våra samveten, utan det måste på samma gång göra nytta eller skapa sysselsättning. Det är superviktigt.


Inga "hand outs" bara för att.


Så för att ta ett exempel: nu i eftermiddag ska vi till ett dagis i Masiphumelele för att vi hört att barnen inte har några ordentliga stolar att sitta på.


Ingen stor grej kanske, men något som kommer göra nytta och som vi enkelt kan fixa själva genom att skaffa stolar och leverera...


En hundring per person räcker långt!


Någon som är på?

Inga kommentarer: