onsdag 22 september 2010

Underbar dag i vindistrikten

Idag hade min goda vän U fått ledigt från jobbet så jag hade lovat henne en dag i vindistrikten. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att jobba lite (inspekterade lite guesthouses som jag kommer skriva om snart) men fokus låg helt klart på vin, vin och mera vin!

Vårt första vinbesök gjordes hos Simonsig som jag gillar för deras Viognier som är riktigt bra och självklart också deras blends. Deras Tiara är perfekt "middagsbjudnings vin" och redan där spräckte jag egentligen min budget..
Oh well...
Nästa stopp blev Kanonkop som har fantastiska viner nästan rakt igenom. I Sverige är de mest kända för sin Kadette som kostar ca 99kr flaskan som för mig är ett ok "everyday drinking wine" men förutom den har de några av mina stora favoriter. Deras Pinotage är len och mjuk och även deras Cab Sav är ruskigt bra men en av mina största favoriter bland alla sydafrikanska viner overall är ändå: Paul Sauer. ME LOVE!

åkte därifrån med 5 flaskor och ett antal hundralappar fattigare (en flaska kostar ca 310kr) men ser fram emot att bjuda middagsgäster på detta då det finns så mycket god mat man kan laga till det här vinet :)

Har sagt det förut..Vin är ett av mina största intressen så jag blir som ett litet barn när jag hittar något som faller mig i smaken..

Från Kanonkop körde vi sedan mot Franschhoek och inget besök till denna lilla gourmet stad är komplett utan ett besök hos Moreson. Idag var jag sugen på ostbricka så vi intog lunch på deras Bread and Wine restaurang...

Stannade förutom det till på några mer "ekonomiska" ställen också och tror jag kom hem med ett 20 tal nya flaskor allt som allt.. Lyckad dag i vindistrikten med andra ord!

Inga kommentarer: