torsdag 18 november 2010

Detta med att vara diplomatisk

...är något jag jobbat hårt på under mina år som guide. Jobbar man bara för ett företag så är det självklart att man representerar det företaget och produkterna man säljer. Eller hur?

Men hur blir det när man frilansar? Jag blir ofta uppringd av olika företag som antingen har problem med guider eller någon annan kris som de vill att jag ska hjälpa till med. Ibland ska jag ta en grupp runt hela Sydafrika, ibland som i denna vecka, är jag bara med på halvdagar eller en flygplats transfer.

Oftast har jag inga problem att ta på mig rollen som representant för det som faktiskt i grund och botten är mina konkurrenter. Jag vill bara att folk ska ha en bra upplevelse i Sydafrika och vem som betalar min lön, spelar egentligen ingen roll...

Men...

När allting går fel med samma jäkla företag om och om igen blir det svårt att dra på smilbanden.

Igår skulle jag ta en grupp ut till flygplatsen.
Bussen dök aldrig upp.

Jag fick dra en vit lögn om att bussen satt fast i trafiken..Igen.. (inte första gången något liknande händer) och sedan fixade jag fram 6 taxi bilar som tog gästerna till flygplatsen..

Kvällen innan åt jag middag med samma grupp och de klagade på exakt samma saker som jag påpekade och rapporterade om för 8 månader sedan.

Företaget bryr sig inte.
Printar en snygg brochyr, säljer alla platser och kallar sig själva för Sydafrika specialister. Ägarna har själva inte ens åkt rutten på sin " Sydafrika resa".

Allt detta gör mig riktigt förbannad och nu har jag lovat mig själv att inte längre ställa upp bara för att jag tycker synd om gästerna... Enough is enough.

2 kommentarer:

Gabriella Kruger sa...

Way to go! Stå på dig!Inte bra för dig att få ta andras skit. Var selektiv, det tror jag du tjänar på i längden.

Anonym sa...

1. ta namnen på alla deras kunder du hjälper - så kan du erbjudanden till dem när ni kommer hem.

2. ta BRA betalt av strul-företaget du hjälper. Troligtvis har de strulat för alla andra också så de är nog beredda att betala för att få den hjälp de behöver....

// H