onsdag 24 november 2010

Vilken är Sydafrikas bästa Restaurang?

Om några dagar kommer websidan Eat Out tillkänna ge vem som får deras utmärkelse för Bästa restaurang i Sydafrika 2010. Det är 20 ställen nominerade med majoriteten från Västra Kapprovinsen och några få andra restauranger representerade från andra delar av landet. Här är listan på de nominerade och jag kan ju inte låta bli men att lägga till personliga kommentarer :

Aubergine - Ligger i Gardens området i Kapstaden

Bosman's- En restaurang som ofta finns med på liknande listor men som jag personligen tycker har tappat stinget lite.. Ligger ute i vindistrikten, Paarl, på hotellet Grande Roche.

Restaurant Christoph- Denna hyfsat nyöppnade restaurang i Stellenbosch har snabbt blivit en stor favorit hos många av mina vänner och även kunder och detta är ett av ställena jag har på min lista att besöka innan mars.

DW Eleven-13- Populär restaurang i Johannesburg som jag aldrig testat själv men som jag ska försöka lägga på minnet..

George Jardin at Jordan Restaurant - Legendariska kocken Jardin som startade populära restaurangen med samma namn, har nu flyttat till vingården Jordan Wines i Stellenbosch.

The Greenhouse- Den här restaurangen hittar man på fem-stjärniga hotellet The Cellars- Hohenort i rika området Constantia, som för övrigt har ett väldigt bra utbud av fine-dining restauranger så gillar man mat och vin tycker jag absolut att man ska bo några nätter i detta område.

Hartford House - Ett Country hotell i Kwazulu Natal vars restaurang ofta får liknande nomineringar. Har alltid velat prova på boendet och restaurangen med för den delen.

Jardine- Som jag nämnde, har George Jardin nyligen lämnat sin restaurang och nya kocken Eric Bulpitt har ett tufft uppdrag framför sig... Personligen gillar jag Jardin jättemycket för maten men ibland tycker jag personalen är lite snobbiga så har inte varit dit på länge...

La Colombe- Denna restaurang har vunnit flera utmärkelser som SA's bästa restaurang tidigare år men frågan är om de kan upprätthålla samma goda rykte nu när Luke Dale Roberts lämnat dem för att starta sitt egna projekt med www.testkitchen.co.za i Woodstock. Ett ställe som jag tror kommer bli en jättehit i Kapstaden.

Linger Longer- Superpopulär restaurang i Sandton området i Johannesburg. En restuarang som funnits med i över 50 år nu..en bedrift i sig här nere...

Restaurant Mosaic- Här firade mina goda vänner K & D sin bröllopsdag för några månader sedan och de fullkomligen älskade det så befinner ni er i Pretoria området, Missa inte!

Overture- Restaurang på vingården Hidden Valley, Stellenbosch. Länge sagt att jag vill prova men inte blivit av..skärpning Minna!

The Restaurant at Waterkloof- Kul att se så många vingårds-restauranger med på listan i år. Ifrån denna har man vacker utsikt ner mot Somerset West och False Bay.

Reuben's in Franschhoek- Min favorit restaurang i Franschhoek. Älskar allt Reuben gör och har planerat in en date med F på hans nya restaurang i Kapstaden om några veckor. Längtar !

Roots- Inget ställe jag känner till men ligger tydligen i ett boutique hotell vid "Cradle of Humankind" där man kan bo i "grottor". Interesting!

The Roundhouse- En restaurang som på bara några år, hunnit få ett väldigt bra rykte för att vara riktigt bra på vilt med många intressanta kötträtter på menyn. Fine dining där de borstar bort brödsmulorna innan dessert, något man inte ser ofta här.

Rust En Vrede- En av mina tidigare favoriter bland vingårdarna som jag tyvärr tycker inte gör lika bra viner längre (eller rättare sagt jag tycker deras viner blivit onödigt dyra för vad de är) men restaurangen gillar jag skarpt fortfarande. Ska man äta middag gäller det att boka i god tid innan medans de inte tar bokningar för lunch då de erbjuder en typ av "dagens" med ett glas vin.

Tasting Room at Le Quartier Francais- Ofta på top 50 listorna över världens bästa restauranger och ett givet måste när man är i Franschhoek. Deras tasting meny är gudomlig!

Terroir- Personligen bojkottar jag denna restaurang efter att flera kunder haft dålig service här men den hamnar om och om igen på listorna så kanske borde jag prova igen. Var längesedan jag var där nu.

Zachary's- Enda nominerade restaurangen längs Garden Route. Ligger i Pezula Hotel & Resort ute vid "the Heads" i Knysna. Riktigt bra vinlista som är huuur lång som helst.


Tycker det är en bra lista och gillar man mat och vin så ska ni absolut försöka klämma in några av dessa ställen. Fine dining är prisvärt här nere jämfört med hemma och ett litet tips är att om de har en Tasting Meny med tillhörande viner, testa!

Inga kommentarer: