måndag 8 november 2010

Här kostar ett glas vin 12.50kr

Sitter i baren på Malandela's och har precis käkat en två-rätters middag för R69 och vinet kostade R12.50 glaset. Ok, så jag drack 2 glas... och notan hamnade fortfarande på under 100 spänn. Helt ok! Förundras över priserna här. Eftersom de måste importera nästan allt så skulle man ju tro att det är mycket dyrare..
.

Swaziland är riktigt fattigt om man jämför med Sydafrika och det syns längs vägarna..Här får man passa sig för kor och getter och jag tror att jag såg 5 poliskontroller så det verkar vara en bra inkomstkälla... Här får man oftast bara köra i 60 el 80km i timmen så jag tror många, precis som jag, har svårt att ställa om från motorvägarna i Sydafrika där allt är 120km/tim.


De senaste åren har medel-livslängden sjunkit ner till ca 34 år..På grund av HIV/Aids.


Kungen är super rik, styr det mesta och får gifta sig med hur många fruar han vill. (ofta runt 15 år gamla) jag tror han i dagsläget har närmare 15 fruar..


Norra delarna av landet är häpnadsväckande vackra med underbara vyer.


Ngwenya glas fabrik har de flesta glasblåsare tränats av svenskar.


Swaziland har sin egna valuta: Lilangeni, men den styrs av randet så man kan betala med rand men på vissa ställen får man Lilangeni tillbaka..( Så gör inte som många av mina gäster gjort: Åhh..Bankomat.. handen full av lilangeli som sen blir krångligt att växla tillbaka ..typ några timmar senare när man lämnar landet...)


Imorgon bitti kör jag tillbaka in i Sydafrika igen och får förhoppningsvis ett nytt visum på köpet...

Jag har hittills åkt ca 350 mil den senaste veckan och just nu vill jag bara hem till Simon's Town, min bästa F och få sova i min egna säng. Jag om någon är van vid att "ligga ute" men usch va tråkigt det blivit sen man fått sambo... Vuxenpoäng till mig!

Inga kommentarer: