söndag 31 oktober 2010

Förlänga turistvisum i Sydafrika

Har glömt att berätta om vårt senaste besök hos Home affairs. Jag håller ju på och fixar ett mer permanent visum i Sydafrika men detta kommer ta ett antal månader så just nu är jag här på ett vanligt turist visum.
När man anländer i Sydafrika får man automatiskt 90 dagars turistvisum.

Jag kom i början av Augusti så mitt visum går ut den 8 Nov...Tidigare var det sagt att jag bara skulle förlänga mitt turistvisum med ytterligare 3 mån på kontoret i Kapstaden (kostar R495) ...MEN...eftersom min flygbiljett är bokad fram i Mars så godtar de inte min ansökan utan att jag ändrar min flygbiljett till exakta datumet som mitt nya visum skulle gå ut (8 Feb ungefär). Ska jag ändra min flygbiljett kostar det ca 1500kr och sedan måste jag ju ändra om den igen till vårt ursprungliga datum i Mars..och vem vet om jag lyckas få plats på samma flyg som Fredric igen...?

Så, efter en del klurande och frågor till tjejen på Home Affairs har vi kommit fram till följande: (och det var faktiskt Home affairs tjejen som tyckte vi skulle göra så här istället)

Det blir billigare och enklare för mig att åka ut ur landet den 8 Nov, för att köra tillbaks den 9 Nov och automatiskt få ett nytt visum.
Så nu är flyget bokat till Durban nästa helg och där kommer jag möta upp med goda vänner, inspektera en del Guesthouses i mysiga St Lucia för att på mån den 8 Nov köra ut ur Sydafrika och in i Swaziland. Där kommer jag bo på Malandelas B&B som jag använder för flesta av mina kunder och nästa morgon kör jag tillbaka in i Sydafrika igen..med ett nytt 90 dagars visum..
Så fort jag fått mitt nya visum kan vi lämna in ansökan för 2-års visumet som vi tänkt ansöka...

Puh!

Men det kommmer i vilket fall som helst bli en oerhört produktiv resa eftersom jag har massa nya ställen jag vill besöka i såväl St Lucia som Durban...

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!

SÅ hur gick det, fick du ett nytt visum efter en dag i Swaziland?

Jag har själv varit i Kapstaden under en längre tid och försöker hitta den bästa lösningen med visum.

/Vanessa

Du kan svara på min mail, vanessa.vaisanen@gmail.com
Så kanske jag har några fler frågor :)