söndag 24 oktober 2010

Constantia Wine Route

Oj vad vi har haft det fullt upp de senaste dagarna!


I onsdags plockade vi upp L & E och körde de direkt till deras boende på vingården: Constantia Uitsig där de nästa dag också skulle gifta sig.
Bröllopet var intimt och vackert och det är alltid speciellt att få vara med på dagar som den.

Bröllopsnatten spenderades även den på uitsig och nästa morgon plockade vi upp bröllopsparet för en guidad tur i Constantias vindistrikt.

Vi började med ett besök på Grooot Constantia, Sydafrikas äldsta vingård och efter en ganska opersonlig vinprovning promenerade vi runt lite bland de vackra Cape Dutch byggnaderna. Nästa stopp blev hos Buitenverwachting där jag alltid tycker personalen är trevlig och mycket kunnig. Deras Buiten Blanc är ett helt ok och framförallt prisvärt vin som kostar R45 flaskan så det blev en låda till oss och även ett antal flaskor av deras Blanc De Noir som läskar gott en varm sommardag.

Till lunch provade vi Steenbergs relativt nyöppnade Bistro: Sixteen82 och jag måste säga att jag gillade den avslappnade, lite stökiga bistro atmosfären och maten var också riktigt bra! Hit kommer vi åka fler ggr.
Steenberg (som har några av mina absoluta favoritviner) har precis byggt en ny del för sina vinprovningar och med bistron precis bredvid så är det mycket mer fart och fläkt i den nya delen än tidigare, men på något sätt saknade jag den gamla delen lite. Däremot är personalen densamma och det kändes riktigt kul att de kände igen mig och gav mig lite extra rabatt :)

Blev som vanligt några flaskor av deras Catharina jag var väldigt nära på att köpa deras nya Pinot Noir bubbel som var helt himmelsk! Men det får bli nästa gång...

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Du beskriver så målande, att jag riktigt kan känna druvornas arom. Jag har bokat in resa till Egypten i februari, men du får mig att bli väldigt nyfiken på Sydafrika.