onsdag 6 oktober 2010

Äntligen ett eget kontor

Nu börjar det se ut som ett ordentligt hem hemma hos oss. De flesta möblerna är på plats och jag har äntligen fått mitt alldeles egna kontor :)
Lycka! Så nu kan jag låsa in mig och jobba vilken tid som helst på dygnet utan att känna att jag stör eller är i vägen. Jag jobbar alltid bäst om jag har en fast punkt och kan lämna mina papper framme huller om buller..Så inatt satt jag uppe sent och fick MASSOR gjort. Kul!

Och idag är Eunice, min trogna städerska tillbaka :) Hon har jobbat hos mig i flera år och var väldigt noga med att hålla kontakten medans jag var i Sverige för att jag inte skulle försöka ge hennes jobb till någon annan.
I Sydafrika är det väldigt vanligt att man har en "maid" el städerska som kommer och städar, tvättar, stryker etc en eller flera ggr i veckan. Eunice kommer vara hemma hos oss 2 dagar i veckan och en normal lön för en städerska här nere på Kaphalvön ligger nånstans mellan R100-150 per dag. Så ni förstår vad låga månadslöner folk har.

Konkurrensen är hård om jobben och många av Sydafrikanerna i kåkstäderna tycker att de som kommit hit från Zimbabwe och Malawi "snor" deras jobb...inte så olikt kommentarer man hör i Sverige om flyktingar och utlänningar som kommer och snor svenskarnas jobb...

Här nere har båda ovannämnda nationaliteter väldigt gott rykte om sig bland arbetsgivare eftersom de jobbar väldigt hårt och bland många av mina sydafrikanska vänner har Xhosa (största gruppen av svarta sydafrikaner här i Västra kapprovinsen) fått ett rykte om att vara lata...

I mitt fall är jag mycket nöjd med Eunice som är Xhosa så självklart baseras alla fördomar och syn på de olika folkslagen på var och ens personliga erfarenheter..

Inga kommentarer: