måndag 27 juli 2009

Lite ledigt

Helgen var total händelselös. Mest för att jag bestämde mig för att låsa in mig och inte träffa en kotte. Ibland är jag sån. Ensamvarg. Behöver tid för mig själv och mina tankar.

Varit kanonväder så jag har tagit långa promenader och sprungit en del och sedan legat på soffan resten av tiden och försökt att bara vara ledig. Svårt när hjärnan går på högvarv men känner mig lite mer utvilad iallafall och har lyckats sova rätt bra.

Valarna har hittat in i bukten så har förundrat stått och kikat på dessa fantastiska djur. Åh vad jag kommer sakna det här området. Bor verkligen så himla bra!

Försöker vara positiv ang flytten till Sverige och tycker självklart att mina hemtrakter är jättevackra också men den känslan brukar inte hålla i sig på grund av regn och rusk.. Jag hatar kyla!

Plus att jag fasar över att känna mig som en alien i mitt egna hemland. har inte bott en längre tid i Sverige på över 10 år. Mycket har säkert förändrats och mycket inte. Precis som jag. Hur ska jag hitta min plats? Många funderingar just nu men antar att det bara är att ta motgångarna när de kommer. Kanske inte blir alls så svårt som jag varit rädd för.
Antar att jag får döpa om den här bloggen till: Utomlands tur och retur el nåt och sedan skriva om hur det känns att vara tillbaks efter så lång tid. Nog många reflektioner.

Idag ska jag storhandla, laga lasagne och sedan är det tevekväll hos U & U. Blivit en måndags tradition då jag lagar mat och tar med till dem och sedan kollar vi på Lost och House. Min vecko ranson av TV. Skönt med vanliga rutiner.

1 kommentar:

Minna sa...

Hej Gammal hårdrockare,
Kul att du hittat min blogg och finner den intressant. Ang dina frågor så är Kapstaden en av de städer som har flest Afrikaans talande men man klarar sig gott och väl på engelska. När jag guidade som mest så försökte jag lära mig en del afrikaans eftersom flesta av buss chaffisarna var afrikaans och jag har en hel del vänner som har afrikaans som modersmål men som sagt inget måste alls.
Ang säkerheten så visst har Kapstaden en del problem som de flesta storstäder världen över, men just centrum är ändå helt ok på grund av att de har satt upp säkerhetskameror överallt. I Kapstaden kan man fortfarande promenera i vissa områden under kvällstid vilket man inte kan i flesta andra städer tyvärr. Däremot rekommenderar jag att man tar taxi överallt för att vara på en säkra sidan. något man vänjer sig vid ganska snabbt.
Ang rasismen så vill jag inte påstå att den är i alls samma utsräckning som under apartheidtiden men visst är det många unga vita som väljer att flytta till framförallt Australien, England och Kanada. Beror till stor del på kvoterings systemet de har här och på att de andra länderna lockar med höga löner. Kommer definitivt bli ett problem om de inte gör något åt det inom snar framtid. Sydafrika har ett jätteproblem just inom yrken som lärare, sjuksköterskor och läkare som försvinner utomlands så fort de tagit examen...

Hoppas detta svarade på några av dina frågor och hoppas att du fortsätter läsa bloggen...

mvh
Minna