torsdag 11 september 2008

Kommentar om Robben island


Skrev igår lite kort om olika turistattraktioner som finns här i Kapstaden och gav lite personliga åsikter om några av dem där jag bl a sa att jag tycker Robben Island är överreklamerat.

Fick en kommentar om detta där en läsare absolut inte håller med och det är superkul att folk läser och tycker till... Insåg när jag skulle svara på komentaren att jag kanske inte hade varit tydlig nog i mitt utlåtande.

Robben Island är definitivt värt ett besök, missförstå mig inte, den ger en inblick i en del av den grymma historian Sydafrika har och jag tycker turen är jätteintressant men har fått en del kommentarer från tidigare gäster som var besvikna så har man gott om tid så tycker jag det är värt ett besök men annars kan man prioritera annat (besök District 6, kåkstäderna etc). Dessutom missköts organisationen något fruktansvärt och det är egentligen därför jag inte vill rekommendera det. Brukar försöka vara så politiskt neutral som möjligt på bloggen men tycker i detta fallet att folk borde få veta bakgrunden till min åsikt.

I Augusti framkom det att ledningen av Robben Island "slaravat" bort alla inkomster och en stor härva av korruption uppdagades. Lönerna hade höjts för ledningen med nästan 300%/år, pengar som skulle gått till en ny färja försvann, och från souvenirshoppen har det försvunnit nästan 10 miljoner kr! Den fd fången Langa som var Museumets nya ordförande har avgått och ett flertal andra högt uppsatta anställda har fått sparken. För varje 1kr som kommer in från turismen till ön, så har museumet utgifter på 2.50kr...alltså något som inte står rätt till...
Korruption är fortfarande ett väldigt stort problem här i Sydafrika (titta bara på nye ANC ledaren och möjligvis landets nästa president Jacob Zuma) och man undrar ju om det någonsin kommer ta slut...?

Inga kommentarer: