måndag 8 september 2008

Gospeltur i kåkstäderna


Helgen spenderades mestadels inne i Kapstaden. Jag bor ju nere på kaphalvön som ligger ca 45 min utanför stan så det blir inte så ofta att jag åker in nuförtiden..Men nu hade jag planerat att träffa flertalet av mina vänner och även följa med på gospel turen genom kåkstäderna och det var verkligen en häftig upplevelse.. Har ju guidat genom kåkstäderna hur många ggr som helst men detta var något väldigt speciellt... Bland de svarta så är kyrkan en otroligt viktig del och söndags mässan är höjdpunkten på veckan då man klär upp sig och samlas i kyrkan för att dansa och sjunga tillsammans och vilket drag det blev!!! Lite annorlunda mot svenska kyrkan där det är heltknäpptyst och folk sitter och stirrar ner i en psalmbok..Här stod folk och dansade och alla kunde alla sånger utantill och man gick runt och kramade om varandra... Rekommenderas varmt!
Så befinner ni er i Kapstaden under en helg så missa inte detta!

I lördags var det kanonväder med ca 26 grader varmt och strålande sol och det påminde mig om varför jag valt att flytta ner.. Nere vid starnden hos mig låg det 2 rätvalar inne i bukten med sina nyfödda ungar..Vilka häftiga djur..maffigt att se!

Däremot har det börjat regna igen så den sommarvärmen förvann fort men vi är åtminstone på väg mot ljusare och varmare tider :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jag såg att du skrev Zar i valuta och då undrar jag hur förhåller det sig med Rand o Zar samma sak? eller vad är skillnaden.

mvh Lars.

Minna sa...

Hej Lars,
ZAR och Rand är precis samma sak.. Zar är förkortningen för rand precis som SEK står för svenska kronor...hoppas detta hjälpte :)