tisdag 23 september 2008

Heritage day el Braai Day...


Imorgon är det röd dag här i Sydafrika. Oficiellt kallas det för Heritage Day men under de senaste åren har det blivit den nationella Braai dagen.

"Braai" är sydafrikanernas motsvarighet till BBQ, och om de kan grilla!

Under sommarmånaderna grillas det mest hela tiden och det är väldigt viktigt vilket slags träslag man använder etc ..en hel vetenskap. och precis som i de flesta andra länder är det vid en "braai" som helt plötsligt männen står för matlagningen..märkligt.. De står där runt grillen med öl i näven och diskuterar vedslag för att få till den perfekta braaien, rugby och gud vet vad..

Köttet i Sydafrika är av högsta kvalitet och i vissa delar av landet är en "man sized" steak 1 kg!

En av mina favoriter på braai är en "Boervors" en slags farmarkorv med "chakalaka" en slags "relish" gjort på tomater, lök och starka kryddor som man äter ihop med korven i bröd. det och en kall öl i sommarvärmen slår det mesta!

Längtar till nästa vecka då jag själv ska få ha min första "braai" då jag tänkt ha en kombinerad inflyttnings/födelsedags fest...

Nu ska jag iväg och hämta upp mina 3 favoritkillar. Ska nämligen sitta barnvakt och killarna ska sova över hos mig för första gången så det blir nog intressant..Se hur min biologiska klocka tickar efter detta????

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan Minna! Mitt namn är Isabela och jag kommer ner till Sydafrika på lördag. Det är så att jag ska göra min socionompraktik i en liten by som heter Hamburg utanför East London. Jag har tänkt att jag skulle åka på en liten weekendtrip till Kapstaden när jag har här landat lite i praktiken och landet. Tänkte höra vad det är du vill ha från Sverige i utbyte mot två sängplatser (en till mig och en till min praktikkollega Elize)? Du kan nå mig på Issasdator@hotmail.com.
MVH, Isabela