fredag 12 september 2008

Bankkonto i Sydafrika

...är verkligen inte det lättaste att skaffa. Man hamnar lätt i ett Catch 22 då man måste ha "proof of residence" alltså ett hyreskontrakt + brev från arbetsgivare för att kunna öppna ett bankkonto och för att kunna få ett hyreskontrakt så behöver man ett bankkonto... Nu är Sydafrika inte ensamt om samma krångliga regler iochförsig..kommer ihåg när jag och min dåvarande sambo flyttade till Irland så var det exakt samma situation..Det som löste det då var att jag hade ett gammalt bankkonto som min före detta arbetsgivare hade öppnat åt mig flera år tidigare när jag jobbade en kortare period ute på irländska vischan där de inte brydde sig nåt nämnvärt...

Anyway..så förra året när jag kom hit och skulle öppna bankkonto fick mina chefer gå igodo genom jobbet till bankchefen för att det skulle lösa sig..och det trodde jag att det gjorde tills för ca 4 månader sedan då helt plötsligt en dag mitt bankkort slutat fungera.. visade sig att någon på banken sett att mitt förra hyreskontrakt gått ut och att jag inte kommit in med uppdaterade papper så istället för att kanske ta kontakt med mig genom telefon el email el t om brev så väljer man istället att spärra kontot..för då måste jag ju komma in..förr eller senare..

Döm om min ilska där jag stod på flygplatsen i en stad 200 mil bort och inte kan köpa någonting på mitt kort.. ja, ja..väl tillbaka här i Fishhoek så togs kopior på mitt nya hyrekontrakt och sa att allt skulle vara ok men att jag i fortsättningen måste komma ihåg att uppdatera banken så fort kontraktstiden gått ut... märkligt..

Sedan dess har det hänt 3-4 ggr att exakt samma sak har inträffat igen utan att kontraktstiden gått ut så nu är jag lagomt trött på bankerna här nere..senast idag pallrade jag mig återigen dit med nya papper i näven eftersom kontot var fryst imorse..de knappade i all evighet pa datorn..sa att allt är ok men fortfarande ca 6 timmar senare så funkar inte kortet... suck!

Inga kommentarer: