fredag 20 maj 2011

Böcker som utspelar sig i Sydafrika

Jag har alltid varit en riktig bokmal.
Jag läser snabbare än de flesta.  Kanske var det alla böcker jag plöjde i  tonåren som utvecklade detta, men jag är iallafall ganska glad över denna egenskap och jisses vad det har hjälpt mig under mina studieår... Var aldrig en plugghäst, men eftersom jag läser riktigt snabbt och har hyfsat bra minne, så kunde jag "turbo plugga" och ändå få hyfsat bra betyg...

Aldrig bäst. Nej, det var jag för lat för, och tyckte ärligt talat det var roligare med den sociala biten...

Anyhow. Tyvärr har min konsumption av böcker drastiskt sjunkit de senaste åren, för att förtillfället ligga på noll. Har helt enkelt jobbat nästan all min vakna tid sedan jag startade eget, och inte haft ork att läsa på kvällarna.

Men nu ska det bli ändring!

De få böcker jag läst de senaste åren har i princip alla varit svenska. När jag är utomlands gillar jag att kunna fly in i svenska miljöer och få en Sverige-dos någon gång då och då.

Men nu när jag är i Sverige, känner jag istället en längtan efter det engelska språket och andra miljöer.



 Därför har jag beställt hem Deon Meyer´s: "Thirteen Hours" som utspelar sig i Kapstaden, Sydafrika.

Boken har ganska nyligen kommit ut inbunden på svenska men pocket finns på engelska. Och eftersom böcker är dyrt i Sydafrika, passar jag på att handla engelska pockets när jag är i Sverige eller om jag har transit genom Heathrow flygplats...

Tidigare böcker av Deon Meyer som också blivit översatta till svenska är: " Död i gryningen", "Jägarens Hjärta" och "Devils Peak". Riktigt bra och gillar man deckare så får man inte missa!

Recension av Thirteen Hours utlovas.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du får inte missa att läsa "Så när, men ändå fjärran" av Christina Laffeaty.
En fantastisk bok om hur det var förr i Sydafrika.När jag var i Springbok i höstas och stod vid en övergiven koppargruva, berättades det om händelser som utspelas i boken.
"Så nära men ändå fjärra" spänner över några av de mest omvälvande decennierna i Sydafrrikas historia.På landsbygden brukas ännu på traidtionellt vis,men i städerna blåser förändringens vindar. Det är ett färgstarkt och vackert land mmed många folkgrupper,det sjuder av liv...och av konflikter.Vi får följa Petronella från landet och Marcus ,muyket dramatik.
Läs den om du kan få tag i den.....
Hälsningar Veiken

Anonym sa...

Jag såg att det var en del stavfel i den kopierade texten, sorry! :)
"Så nära men ändå fjärran! heter boken ;)

Jennie Wincent sa...

Hej, här kommer lite fler tips från en ex-pat i Sydafrika med samma aptit på litteratur som du. :)

Chris Van Wyk - "Shirley, Goodness and Mercy"

Mike Nicol - hårdkokt triologi "Payback" "Killer Country" "Black Heart"

John van de Ruit - böckerna om "Spud"

Bryce Courtney - White Thorn"

J.M Coetzee - "Disgrace" Nobelpristagare

James Brabazon "My Friend the Mercenary" Handlar om västafrika men där Sydafrika högst är inblandat.

Jacques Pauw - "Little Ice Cream Boy"

God läsning!

Vänligen/ Jennie Wincent

Minna sa...

Tack för tipsen Veiken och Jennie. har läst flera av böckerna som du rekommenderar Jennie och tyckte de var riktigt bra. Kul att vi har lite samma smak :)

Bra tips till er som vill läsa fler böcker som utspelar sig i Sydafrika/Afrika