fredag 23 augusti 2013

Struliga dagar

Nu är jag tillbaka i Kenya igen och har haft ett par småstruliga dagar till att börja med. Internet har knappt funkat alls och första morgonen försov sig Mrs F så vi blev nästan en timme försenade...Och mitt i detta fick en av våra jeepar punktering... Och sådär har det hållit på.

Mrs. F är längre inga större problem..Bara man ser till att hon har tillräckligt med cash på sig så att hon kan shoppa och att man personligen går in och väcker henne i hennes rum..och att man har en extra kudde som hon kan stå på för att se djuren... så är hon glad som en lärka...

Däremot har det nu dykt upp en annan "surkärring". En tant som helt ärligt bokade den här resan och trodde att hon skulle kunna klappa lejonen. Hon är jättearg för att hon inte kan gå ur jeepen som hon vill och trodde lejonen skulle springa runt precis överallt..Hon är inte intresserad av något annat än lejon!Hon höll nästan på att börja gråta när hon beklagade sig till mig tidigare idag...

Alltså..jag hade svårt att hålla mig för skratt men försökte hålla en så neutral min som möjligt. Hon är nu i full färd och skriver ett klagobrev till företaget jag guidar åt...

Jaja.

Imorse såg vi en elefant som precis dött...Hon hade blivit skadad och tillslut hade infektionen blivit för mycket. Parkvakterna var där för att ta vara på betarna och sedan ska man bestämma om man ska låta djuret ligga kvar till hyenor osv, el om det ska begravas. Sorgligt att se men det är ju "circle of life".

Igår såg jag en elefanthona som hade fått sina betar avsågade...Tydligen hade hennes betar släpat i marken så att de blev en börda för henne så då bestämde man att det var bättre att korta ned dem..Så här ser hon ut nu:




1 kommentar:

Liselotte sa...

Det finns alltid människor som inte är nöjda oavsett var de är och vad de gör. De vill alltid ha lite mer och helst lite bättre än "grannen".
De som åker på safari och tror att det kan jämföras med att gå på zoo...words are not enough... Undrar vilken värld de kommer ifrån?
Jag har aldrig träffat dig, men är säker på att du gör ett fantastiskt jobb med de förutsättningar och kunskaper du har om det land du lever i.
Lycka till med resten av resan!