onsdag 18 januari 2012

Äntligen!

Idag fick vi ett underbart besked! Nämligen att våra nya arbetsvisum är klara :) !!!!

Som jag skrivit tidigare så är det verkligen inte lätt att få arbetsvisum i Sydafrika och jag vet inte hur många olika papper, verifieringar och vändor till Home Affairs som vi gjort. Jag har fått skicka in mina kvalifikationer från universitetet i Australien för att få de godkända enligt det Sydafrikanska systemet, vi var tvungna att betala för en dyr översättare för Fredrics gamla gymnasiebetyg, kompletterat med 4-5 referensbrev var, lungröntgen, hälsoundersökning etc etc..Listan kan göras lååång!

När jag ansökte om mitt förra visum för några år sedan så var de inte alls lika strikta så det märks att de skärpt reglerna ytterligare.

Jag får mail varje vecka från svenskar som vill flytta till Sydafrika och jobba men det är verkligen inte bara att åka ner.

Visst, har man några miljoner att investera så är det inga problem, men vill man som utlänning få ett jobb, måste företaget man ska jobba för, kunna bevisa att det inte finns någon i Sydafrika som kan göra samma jobb.
Man får alltså inte ta ett jobb som skulle kunna fyllas av en Sydafrikan...Så att åka ner hit och söka jobb på plats är i princip slöseri med tid..

Anyway...

Men från det att själva ansökan faktiskt skickades in för våra visum, så tog det knappa månaden så beviljades det..Så bara!

Vi hade ansökt om 5 år (!) men problemet är att våra pass går ut i olika skeden så jag har fått ett 4 års visum, medan Fredric bara har två, men har man väl det, så är det inte alltför svårt att förlänga...

Känns oerhört skönt att ha alla papperen på plats iallafall :)

För att fira våra stämplar i passet så åkte vi till vårt lokala hak: Simply Asia. Detta är en Thai kedja med restauranger lite varstans och vi äter här minst 1-2 ggr i veckan så personalen vet vad vi dricker, har förrätten färdig osv...är skönt att vara stammis på vissa ställen...Och det är väl lite det som är grejen med att vara "local" ;)


Billigt och gott på Simply Asia

Inga kommentarer: