onsdag 29 december 2010

Vilket år!

Oj, oj, oj!
2010 har helt klart varit bästa året i mitt liv!
För exakt ett år sedan gick min första resegaranti igenom hos kammarkollegiet och Sydafrikaexperten föddes på riktigt. Några veckor senare träffade jag mitt livs kärlek som nu bor med mig här i Sydafrika. Vi har haft ca 100 bokningar senaste året + diverse guideuppdrag. Något jag hade satt som mål inom 2 år. Trodde aldrig att jag skulle kunna jobba med detta på heltid så snabbt.

I'm Gobsmacked!!!!

Jag var orolig över att folk inte skulle ta mig seriöst. Hur kan man sälja resor via en liten blogg? Ok, nu har vi en hemsida också men de flesta hittar oss här. Faktiskt ganska häftigt eller hur?

Visst, man blir inte rik på detta men man har världens roligaste jobb...det räcker långt!
Så tack till alla våra kunder som rest med oss och gett oss chansen att visa er vårt Sydafrika.

Det har varit så jäkla kul!

Min kompis Oskar har lärt mig att man måste sätta ordentliga mål om man vill komma någon vart så därför försöker jag avge nyårslöften varje år (Man kan läsa om några av dessa i mina tidigare inlägg från 2007 & 2008) och det är intressant att se hur ens liv och prioriteringar förändras.

Vet att ett år jobbade jag så mycket att jag inte hade hunnit skaffa några riktiga vänner här nere och kände mig ganska ensam så det året blev jag medlem i diverse bokklubbar, vinklubbar och allt möjligt annat socialt, medans jag ett annat år ville försöka hjälpa dem som har det sämre...

I år är mitt nyårslöfte ihop med typ halva jordens befokning att röra lite mer på mig och äta lite nyttigare. Har ju suttit bänkad framför datorn ca 14-16 timmar om dygnet och dessutom varit nykär så det blir mycket mys och goda middagar när man inte jobbar. Har gått upp läskigt mycket i vikt.
Det leder mig till mitt andra nyårslöfte: Att inte jobba ihjäl mig..jag måste leva, göra saker och ta hand om mig själv. En dag i veckan ledigt då jag umgås med mina nära och kära eller bara mig själv.

Och sedan återigen detta om att försöka hjälpa andra. Samvetet skaver och jag måste komma på ett konkret sätt att kunna hjälpa till.
För mig ligger varmast om hjärtat: Masiphumelele, kåkstaden här nere på kaphalvön. I helgen brann 150 shacks (skjul) ned och tusentals folk bor utan varken rinnande vatten el el.

Inte ok!

Jag ska dit imorgon bitti med gäster och ska bannemig komma på något som faktiskt gör nytta...

Det är målet för 2011.

och att gå ned en klädstorlek el två... Snacka om i-landsproblem!

Inga kommentarer: