onsdag 15 december 2010

Restauranger längs Garden Route

Igår tipsade jag om lite olika aktiviteter längs Garden Route och idag tänkte jag fortsätta med ett litet urval av mina restaurang-favoriter. Vissa kan det varit ett tag sedan jag personligen besökt men det kanske ger er lite inspiration iallafall... (har skrivit liknande tips tidigare men förhoppningsvis har jag fått med något nytt)

Mossel Bay-
Mossel Bay ligger precis i början av Garden Route om man kör från Kapstaden och är ett perfekt lunch stopp om man åker från Kapstaden på morgonen.
Här rekommenderar jag antingen Café Gannet på Protea Hotellet mitt i centrum eller för en lite annorlunda upplevelse, prova Santos Express Train Lodge. Denna restaurang ligger vid stranden där man inrett ett gammalt tåg. Stor meny som inkluderar allt från färska ostron till sydafrikanska klassiker som bobotije och olika Potjies (grytor).

Wilderness
ca 40 min längre österut från Mossel Bay ligger lilla semesterbyn Wilderness. Här skiftar kvaliteten på restaurangerna väldigt kraftigt men några ställen som funnits med länge nu och som jag själv verkligen gillar är:

The Girls Restaurant- En av de populäraste restaurangerna som blir snabbt uppbokat. Deras olika curries är riktigt bra och likaså räkrätterna. Trevligt inrett.

Serendipity och Cinnamon Boutique Guesthouse- båda dessa restauranger är mer Fine dining med riktigt bra mat i klass med andra mer välkända restauranger i Kapstaden. Här är det oftast 5-rätters meny som gäller men perfekt för de som vill äta och dricka gott för priser långt ifrån de i Sverige.

Zucchini- Denna lilla restaurang ligger mellan Wilderness och Sedgefield i lilla "organic village"-Timberlake. Perfekt för lunch med fräscha rätter och här kan man även köpa olika oliv produkter och ostar.

Knysna
En av de mer kända orterna längs Garden Route som jag själv inte är något jättefan av men som har en del trevliga guesthouses och framförallt restauranger som ändå gör det till en ok stad att stanna i (men max 2 nätter) Staden i sig är rent av ful och jag tycker heller inte det finns så mycket att göra men eftersom den fått så många utmärkelser som Sydafrikas bästa turiststad m.m kommer folk ändå fortsätta åka hit.. Och det finns ju delar av Knysna som är supervackert..Hat/kärlek för mig.
Firefly Eating House- Mycket speciellt ställe med asiatiska influenser och Currys som alla pratar om! Tar inga kreditkort så se till att ni har kontanter med och till skillnad från flesta restauranger så får man heller inte ta med eget vin- BYO.
Zachary's - Fine Dining vid lyxhotellet: Pezula Resort. En av de längsta vinlistor jag sett på mycket länge!
Caffe Marco- Knysna har ett eget litet "waterfront" med en del restauranger och här tycker jag Caffe Marco är mysigast.
Daniela's- Om man vill fira något extra så är detta rätta stället. Bra råvaror och trevlig atmosfär. Och riktigt bra ostar!
Plettenberg Bay
Emily Moon Restaurant- Här har man utsikt över Bitou River och perfekt att ta en drink innan middagen ute på deras utealtan. Bra mat och väldigt populärt.
Bramon Restaurant- Lite utanför Plettenberg Bay i området som kallas: Crags ,ligger denna vingård där man kan äta tapas och ha långlunch.
Sand At the Plettenberg - På lyxiga Plettenberg Hotel hittar man denna fine dining restaurang som länge varit en favorit.
Tsitsikamma
Tsitsikamma är området öster om Plettenberg Bay och här finns Tsitsikamma National Park. Storms River är en liten by som mpnga väljer att ha som bas för diverse äventyrsaktiviteter som Bungy jump, blackwater tubing, treetop canopy tour, vandringar m.m
Ett trevligt ställe att stanna till för lunch i detta område är Fynboshoek Cheese. Här serverar de diverse sallader och deras specialitet: Ost. Ägaren Alje, är en erkänd ost tillverkare och hans ostar ihop med nybakat bröd är aldrig fel. Ligger i närheten av Storms River bron, mittemot Tsitsikamma Lodge vid Forest Ferns avfarten från N2.
Armagh Country House har också en restaurang som är helt ok.
St Francis Bay
I slutet av Garden route hittar man två små gömda pärlor: St Francis Bay och Cape St Francis. Personliga favoriter som tyvärr ofta glöms bort.
I St Francis Bay hittar man en grekisk restaurang med riktigt bra mat: The big time Taverna ligger nere vid kanalen med fin utsikt och härlig atmosfär. Ägaren Peri är nästan alltid själv på plats och minglar med gästerna.
Port Elizabeth
Flesta av mina kunder som bor i Port Elizabeth bor på First Avenue Lodge för att jag tycker det har bra läge till det mesta. Här finns det flera bra restauranger att välja mellan. Ginger på the Beach Hotel är helt ok och i Boardwalk komplexet är Blue Waters Cafe mycket populär. The Island Grill & Bar ger riktig semesterkänsla och perfekt ställe om man vill ta några drinkar och slappna av..
Detta är såklart bara några exempel på ställen som jag själv gillar längs Garden Route och om någon har fler rekommendationer får ni gärna lämna en kommentar så att fler kan prova...

Inga kommentarer: