måndag 13 oktober 2008

När saker och ting går fel...

Under en utlandsresa så gäller det verkligen att man har en bra försäkring...

Detta är något som några av mina gäster fått erfara den senaste veckan. Herr och Fru X hade haft en fantastisk resa när på den sista dagen deras Safari Jeep blev påkörd av en stor lastbil och Fru X krossade sin axel så svårt att hon fick opereras medans Herr X kom lindrigare undan med ett par brutna revben. (vill även påpeka att detta är största olyckan i Kruger på 15 år och alltså ingenting som händer dagligen och ingenting som ska stoppa andra turister från att åka på safari.)

Detta är självklart en myckat traumatisk upplevelse och det gäller att försäkringsbolaget kan sina saker och sköter det på rätt sätt. I detta fallet måste jag säga att jag var helt bestört över vad dåliga SOS international är.

Transport hem till Sverige skulle fixas men det tog 2 dagar och ett 10-tal samtal från mig och även familjemedlemmar innan de tillslut fick ihop det och bara attityden hos personalen gjorde mig arg. Eftersom Fru X blivit opererad och inte kan röra sig speciellt mycket så skulle hon få flyga business class hem. Då tar man ju för givet att även hennes make ska få sitta brevid henne för assitans men det vägrade SOS eftersom han inte hade medicinska skäl. Tjejen hos SOS sa bara: vilken jävla kärring, svenskar är så jäkla bortskämda...kan de inte sitta ifrån varandra under 17 timmar???

Jag fick tillslut ett sjukintyg från läkaren här nere som sa att hon definitivt behöver assistans och när jag återigen tog upp det med SOS för tredje gången samma dag och påpekade att Herr X ju faktiskt har brutna revben och att frun inte ens kan äta själv så blev tjejen på SOS mycket förvånad och sa: vaddå brutna revben? Det vet vi ingenting om. Hade vi vetat det hade han fått flyga Business oxå. Suck alltså!

Men slutet gott, allting gott..Herr och Fru X borde landa hemma i Sverige vilken sekund som helst och hoppas verkligen att de ändå kommer hem med någa fina minnen från Sydafrika trots omständigheterna...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej. Later inte bra det dar. Vi har varit i Lesotho en svang. Klart vi styr upp nagot nar du kommer till Jburg. Vilket datum ar det? / Lars Thelin (sydafrika.bloggsida.se)

Minna sa...

Hej Lars,
Förstår inte riktigt din kommentar men ändå kul att du hittat till min blogg :)

Minna

Anonym sa...

"Hej! Jag såg din blogg när jag surfade på nätet. Jag är en trevlig tjej på 28 jordsnurr från Sverige som bott i Sydafrika ett par år. För närvarande bor jag i Kapstaden och jobbar som guide.

Kul att se att nån annan bloggar från Sydafrika oxå! Jag ska till Johannesburg om ett par veckor. Det vore jättekul att träffa en annan svensk! Vad säger du? Vill du visa mig Johannesburg?

Ps. Kolla gärna in min sida.. http://minna-sydafrika.blogspot.com/ Ds

Minna - 2 Oktober, 2008, kl. 14:59"

Ar detta du som skrivit inlagg pa min blogg? Har du redan varit i J'brg? Om du vill traffas har maila, vi ar har till 1/11 sen hem till sverige igen. /Lars