torsdag 2 oktober 2008

Som turist i Kapstaden...del 2



Lovade ju att återkomma med lite fler tips på vad man kan hitta på som turist här nere. Skrev ju del ett för ett tag sedan som ni hittar här.


I del ett tog jag upp de populäraste turistattraktionerna och har man bara säg 4-5 dagar i Kapstaden (vilket brukar vara fallet ifall man vill hinna med Garden Route, kruger etc oxå) så tycker jag man ska försöka bocka av så mycket man kan på den listan.


Har man däremot mer tid i Kapstaden el kanske vill vara baserad i Kapstaden men göra dagsutflykter i omgivningarna så kommer här en del andra tips:


Vandringar

För er som tycker om att vandra i naturen så finns det ett myller av olika vandringsleder och national parker man kan besöka. Varför inte vandra upp till toppen av Taffelberget istället för att ta linbanan upp? Tar ca 3 timmar fram och tillbaka (leden börjar i Kirstenbosch området) och det är på det sättet ni får komma nära inpå den vackra Fynbos växtligheten och ser saker ur ett annat perspektiv.


Andra vackra områden är Silvermine reserve som ligger ner mot kaphalvön, Tulbagh norr om stan, Franchhoek i vindistrikten och många, många fler. Kolla in http://www.sanparks.org/ för mer information. Om ni bestämmer er för att vandra. Se till att ha med er mycket vatten eftersom det under sommarmånaderna blir så varmt som 45 garder vissa dagar och se till att ni har gott om tid på er så ni hinner tillbaka innan mörkret faller på. Speciellt uppe vid Table Mountain ska man vara försiktig eftersom vädret kan skifta mycket snabbt och varje år får de rycka ut och rädda turister som gått vilse el fastnat i oväder.


Dyka med hajar


Vet inte hur många mail jag fått från folk som vill dyka med vithaj. Närmsta stället hittar man nere i Simon's Town på kaphalvön men eftersom vithajssäsongen här är ganska kort (maj-aug) så rekommenderar jag istället att man tar sig ut till Gaansbaai som ligger några timmar från Kapstaden. Finns ett antal olika operatörer men jag brukar boka genom http://www.sharkcagediving.co.za/


för Zar 1550.00/person så plockar de upp er tidigt från Kapstaden och sen äter ni frukost innan ni åker ut med båten. Turen tar ca 3-4 timmar och där kan alltså den som vill dyka i en bur bland vithajarna. Bästa tiden för detta är som sagt under vintermånaderna maj-aug men i Gaansbaai kan man se vithaj året runt.


Västkusten och Cederberg


Bara en timme utanför Kapstaden hittar man ett kargt och torrt men mycket speciellt landskap . Detta är ett otroligt vackert område som tyvärr inte många turister bryr sig om att besöka. Speciellt under vårmånaderna (Aug-Oct) då hela västkusten sprakar av ett blomster fyverkeri..Vackert!!!

Besök Nationalparken uppe vid västkusten och bada i den vackra Langebaan lagunen. Besök fisk och skaldjurs restauranger och frossa i havets läckerheter. Fortsätt norrut och besök Clanwilliam, cederberg och citrus dal. Cederbergen har fantastiska bergsformationer och här finns massa vackra vandringsleder. Missa inte ett besök vid Cederberg Winery som gör riktigt bra röda viner! Detta området är otroligt varmt på sommaren så man ska kanske undvika det under de varmaste månaderna jan-feb.

Som alltid när jag börjar skriva om alla otroliga platser man kan besöka så kommer jag bara på mer och mer så avslutar här för idag men lovar att tipsa om fler ställen så snart jag kan...




3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Minna! Jag är en tjej som ska flytta ner med mina 2 barn till kapstaden januari - juli 2009. Detta blev ganska hastigt bestämt. Jag har lite frågor och hade verkligen uppskattat om du kunnat svara, du som bor där =)))). MVH Suzanna Min blog är capetown09.wordpress.com och min mail är suzanna2000@msn.com

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog

Konferens västkusten sa...

Nice! Riktigt  bra och mycket inspirerande. Tack för att dela! good