tisdag 19 november 2013

Att komma ihåg elen

Självklart är det ganska stora skillnader mellan att bo i Sverige och att bo i Sydafrika. Vissa saker är väldigt tydliga och många saker vänjer man sig vid snabbt, men en sak som jag fortfarande efter 7 år har svårt att komma ihåg är den där jäkla elen.

Här nere har de flesta hus en liten eldosa och sedan köper man elvouchers antingen i mataffären, lilla butiken på hörnet el nu på senare år, via internetbanken. På vouchern hittar man ett nummer som man sedan knappar in i lilla lådan och vips så har man fyllt på med el!



Imorse hittade jag den här lappen från Fredric som hade åkt till flygplatsen tidigare på morgonen:



En liten skillnad från Sverige, men ack så svår att komma ihåg!

 Ni anar inte hur många ggr jag vaknat upp till ett mörkt hem, el kommit hem efter att ha varit borta en helg och tycker det luktar lite konstigt från köket...

Värsta gången var en jul för 5 år sedan och vi hade jul-stängt på företaget jag jobbade på. Jag hade jouren över helgen och behövde åka till kontoret en snabbis för att hämta någonting och möts av en rutten lukt nere i hallen, som blev helt fruktansvärd när jag väl öppnade dörren.

 Visade sig att chefen lagt fiskhuvuden i frysen som han tänkt använda som bete (varför man förvarar sitt fiskbete på kontoret är en annan story). Elen hade visst tagit slut sisådär 4 dagar tidigare och det var en VARM jul med ca 30-35 grader...Hua!



1 kommentar:

Freedomtravel sa...

Intressant med elen! Hade ingen aning om att det funkar så. Vi har el rakt in i båten, men vi kunde inte välja elbolag. Alla husbåtar får sin el distribuerad via marinan.