torsdag 31 juli 2008

Utan el..

Har ju skrivit tidigare om ständiga strömavbrott man drabbas av här nere och det är något som man vänjer sig vid efter ett tag men den här veckan hände något annorlunda.
Kom hem från jobbet i tisdags eftermiddag till en mörk lght. Tänkte inte så mycket på det då utan trodde bara det skulle vara ett kortare strömavbrott som varar ett par timmar max. När jag senare under kvällen kom hem igen efter att ha käkat middag med en kompis och det fortfarande inte fanns nån el men alla andra i huset hade el så började jag fundera så smått på vad som hänt...och efter lite trevande runt i lght hittade jag såsmåningom en lapp under min dörr där de informerade mig att på grund av att hyresvärden inte betalat elräkningen så hade min el stängts av! Så bara, utan någon som helst förvarning. Nästa morgon fick jag således ta med grejor till jobbet och duscha där och när jag tillslut fick tag på hyresvärden så vart det total förvirring eftersom de hade kvitton på att de betalat... så under dagen som gick framkom det tillslut att kommunen hade något fel i deras datasystem.

När jag sen återvände till lght vid 5 tiden och det fortfarande inte fanns nån el så begärde jag hyresvärden fixa alternativt boende vilket de fixade supersnabbt i ett hus bara ett kvarter från mig. På kvällen skulle jag till en vinklubb som jag gått med i och bestämde ändå för att kolla läget hemma innan jag åkte och då hade de slagit på elen igen så jag bestämde mig för att strunta i extra lght och sova hemma i min egna säng....så egentligen var det inte så jätteilla..ett dygn utan el men jag tyckte ändå att jag skulle få nån slags ersättning för besväret men ägaren av lght höll inte med så i slutändan fick jag 250kr avdraget på hyran..ha ha.. ja ja..skönt att ha elen tillbaka iallafall så att jag kan tvätta etc..

I helgen ska jag åka upp på västkusten och inspektera ett hotell som vi har bokat för några av våra grupper.. ska även kolla in några vingårdar som vi ska använda etc.
Tyvärr har det regnat i flera dagar nu så hoppas verkligen att det kommer klarna tills dess..

Förresten, nu har vi dessutom lagt till en finsk hemsida på jobbet.
Detta betyder att jag nu känner press på mig att putsa upp min finska så nu har jag tagit kontakt med finska konsulatet för att se om det finns någon som kan hjälpa mig och fick genast flera svar från finnar som bor i Kapstaden så det kändes ju kul! Har satt det som ett personligt mål att jag inom ett år ska kunna tala hyfsat flytande igen..borde ju ligga nånstans i bakhuvudedt el hur?

Inga kommentarer: