onsdag 9 juli 2008

Raining cats and dogs...

Vilket knäppt uttryck egentligen. Att det skulle regna katter och hundar..men iallafall så har regnet vräkt ner i snart 2 veckor! Fast det är ändå lite mysko för mellan dessa skyfall så tittar ofta solen igenom ändå. Som om vädergudarna inte riktigt kan bestämma sig...

Har spenderat otroligt mycket tid på soffan under en filt och tittat på massa teve serier och läst pockets..Egentligen det bästa jag vet så jag klagar verkligen inte..Att ha en bra ursäkt till att bara slappa så där..

Kom till jobbet imorse, regnet vräkte ner och skulle låsa upp hänglåset till kontorsbyggnaden och insåg att någon hade brutit av sin nyckel i låset! Så det var bara att försöka få tag i en låssmed och sen vänta... Tydligen så ligger lilla shoppen bara ett kvarter bort och killen sa att han skulle vara där "just now". Ok tänkte jag..det kan betyda när som helst..Kan ta 10 min el 3 timmar... är något som jag fortfarande inte riktigt vant mig vid. African time. Sydafrikanerna har sitt eget lilla tids system.. Om folk säger att "I'll see you just now" så tror ju en annan att det betyder precis det..vi ses just nu..alltså om en minut el så..Inte här..Just now kan vara allt mellan 15 min till flera timmar..Däremot säger personen i fråga "now now" då finns det hopp om att detta kommer ske inom den närmsta timmen..
För en svensk så är detta helt obegripligt och jag vet inte hur många ggr jag irriterat ringt upp folk och klagat för att de inte hållt det de lovat enligt mig..bara för att bli bemött av en suck och mummel om "dumma europeer"..

Men börjar så sakteliga vänja mig och kommer ibland på mig själv att använda dessa uttryck. Måste erkänna att det är rätt skönt att slippa all tidspress..Det tar den tid det tar helt enkelt.. Så när låssmeden kom en timme och 15 min senare så tackade jag honom ivrigt för den snabba servicen...Only in Africa!

Inga kommentarer: