tisdag 23 december 2014

Lucka 23: Min Kapstaden-guide del 1

En julkalender om Sydafrika skulle inte vara komplett om man inte inkluderade ett inlägg om Kapstaden. Men eftersom det finns så mycket att skriva om så har jag delat upp det i två delar.



Kapstaden hamnar lätt på min topp 3 lista över städer att besöka som turist och ju mer jag lär känna henne, desto mer förälskad blir jag. En hon? kanske ni tänker.

Jo, Kapstaden brukar även kallas för "Mother city" eftersom det är Sydafrikas äldsta stad, och en del gillar att skoja om att staden fått det smeknamnet för att allting tar 9 månader att få fixat här nere...

Tempot är betydligt långsammare än i exempelvis Johannesburg och atmosfären känns generellt ganska "laid back" och inte helt olikt... Australien.

I dagarna är det 8 år sedan jag kom till Kapstaden för första gången och redan efter min första månad här nere hade jag bestämt mig för att det var här jag ville bo.

Jag kände mig hemma.

Så jag hoppas naturligtvis att ni alla som ännu inte varit här, kommer gilla det lika mycket som jag och vill därför avsluta julkalendern med min egna Kapstaden-guide.

Hade utan tvekan kunnat skriva en hel bok, men det skulle bli en jädrans tråkig blogg att läsa så här kommer litet urplock med diverse saker om Kapstaden.

Vet att man som förstagångs-resenär till Sydafrika, gärna vill hinna se så mycket som möjligt av landet, men om jag själv fick välja, så skulle jag utan tvekan lägga minst en hel vecka i Kapstaden. Det finns sååå mycket att se och göra och det är lätt att ta sig runt till fots el buss och taxi inne i stan och vill man utforska närområdena så är det enkelt att hyra en bil över dagen och åka iväg..

Hotell & B&B´s

Eftersom man kommer ha fullt upp med aktiviteter under sina dagar i Kapstaden, behöver man egentligen inte bo speciellt lyxigt. Man spenderar ändå inte så mycket tid på rummet. Jag har valt ut boenden som i mina ögon har bra läge så att det är lätt att ta sig runt, det finns restauranger på gångavstånd och säkert att promenera även under kvällstid.

Villa Cape Adventures ***+- Litet B&B med endast 4 rum, fantastiskt bra läge. Nära till allt med restauranger, barer m.m på kort gångavstånd och enkelt att ta sig till sightseeing bussen el andra turistattraktioner i stan. Rummen har alla A/C och det finns en pytte, pytte pool att svalka sig i (inte stor nog för att simma i). Drivs av ett trevligt svenskt par: Anna & Kenneth och de erbjuder dessutom guidade dagsutflykter på svenska till bl a Godahoppsudden, vindistrikten och kåkstäderna. Pris: R645 per person och natt inkl frukost (ca 440kr pp)

Boendet på An African Villa

An African Villa****- Detta guesthouse ligger i ungefär samma område som Villa Cape men har en lite, större pool. Också jättetrevlig personal och ett ställe som vi samarbetat med under flera år och alltid haft nöjda kunder hos. Pris från R750 per person och natt inkl frukost.(ca 510kr pp)

40 Winks Guesthouse***- Vill man komma ner i pris och inte tänkt spendera mycket tid på rummen så funkar det här stället helt ok..speciellt för barnfamiljer då de är ett av få ställen med ordentliga familjerum. Pris: Ca R1490 per natt för en familj på fyra. (ca 1000kr). Ligger i Green Point på ca 20 minuters promenad från Waterfront.
Även om boendet är enkelt så finns allt man behöver som egna badrum, A/C och gratis wi-fi.

Vill man ändå ha lite lyxigare boende el bo närmare Waterfront som är det stora turistområdet nere vid hamnen så kan jag rekommendera något av dessa:

Fräscha lägenheter nere vid Waterfront

Waterfront Village****- Läckra Self Catering lägenheter nere vid Waterfront. Fullt utrustade med eget fullt utrustat kök, separat vardagsrum och ofta balkong.  Pool finns på området. Passar ofta familjer el större sällskap. Man kanske inte vill laga egen mat men att ha lite mer utrymme i form av vardagsrum/ balkong osv är trevligt. Pris från ca R3900 per natt i en "2-bedroom apartment" så ca R975 per person om man är 4 vuxna. (ca 665kr pp)

Dock House boutique Hotel****Litet, personligt Boutique hotel nära Waterfront. Pris från ca R1600 per person och natt inkl frukost. (ca 1100kr pp)

Poolområdet på Dock House


Ett annat populärt område är Camps Bay som ligger längs atlantkusten, ca 10-15 min med bil från centrum och är det dyraste området i Kapstaden.

Här kan jag exempelvis rekommendera 3 on Camps Bay som kostar från ca R825 per person och natt (560kr pp) el lyxiga Atlantic Suites som ligger högt upp, med utsikt ner över hela Camps Bay och havet. Pris ca R2500 per person och natt (ca 1700kr pp).


Inga kommentarer: