torsdag 22 juli 2010

Vaccinations sprutor och malaria tabletter

Igår tog jag sprutor mot Gula febern och sedan även Hepatit A & B som jag av någon konstig anledning glömt bort tidigare.
Gula feber vaccinationen är obligatorisk om man ska resa till Kenya men alltså inget krav i Sydafrika.
Sen är det den eviga frågan om Malaria. I Sydafrika och Kruger skiftar malaria risken ganska mycket i de olika områdena och jag brukar oftast bara se till att ha massa myggmedel då jag sällan spenderar flera nätter i samma område, men eftersom jag på nästa resa även kommer vara en del i Kenya, har jag nästan bestämt mig för Malaria profylax under den resan. Jag har sedan tidigare diverse obehagliga erfarenheter av Malaria profylax men håller nu tummarna för att det ska funka smärtfritt den här gången.

Sydafrika har ju ganska många malaria-fria safari alternativ och detta passar ju ypperligt för de som vill slippa ta malaria tabletter.

Mitt råd är att man kolla med sin närmsta vaccinations central vad som rekommenderas för just de områden ni ska besöka.

Inga kommentarer: