tisdag 27 juli 2010

Saker jag vill ha med till Sydafrika

Shit!
Om mindre än två veckor kommer jag vara tillbaks i Kapstaden, Sydafrika. Mitt riktiga hem!

Känns overkligt.
För knappt ett år sedan visste jag inte alls hur mitt liv skulle se ut idag. Jag hade hittat min plats i den sydafrikanska vardagen och hade aldrig kunnat föreställa mig ett liv i Sverige..eller att jag dessutom skulle ha startat eget företag och hittat den stora kärleken.

Livet är fullt av överraskningar minst sagt!

Men efter ett års slit här i Sverige med starten av Sydafrikaexperten, kan jag äntligen återvända hem till Kap halvön. Längtar!!!!

Mitt flyg går den 9 Aug och om allt går som planerat, kommer jag ha med mig två väskor hem till Sydafrika :) En fylld med kläder och annat nödvändigt ont, den andra fylls av diverse saker man saknar från Sverige. I vårt fall kommer denna väska innehålla bl a:

  • Västerbottenost (får egentligen inte införas men 9 ggr av tio brukar det gå bra)
  • Räkost
  • blå band och knorr såser (ren lathet men svårt att hitta bea, cafe de paris etc där)
  • Dip såser (OLW och Estrella pulver alltså, blandas med turkisk youghurt eftersom det inte finns gräddfil i Sydafrika)
  • Saltlakrits i MASSOR (både jag och F är tokiga i Salta patroner, jättesalt, turkisk peppar etc)
  • Ostbågar (inget jag äter i Sverige men som jag saknar i S.A)
  • kalles kaviar såklart (samma som ovan..inget jag äter i vanliga fall men kalles på knäcke slår faktiskt det mesta)
  • Falu knäcke
  • svenska pocket böcker
  • treo
  • pappas torkade renkött som jag tycker nästan slår biltong, S.A motsvarighet

Ja, ni märker ju själva..listan kommer bli huuuur lång som helst...

Inga kommentarer: