tisdag 17 februari 2009

Återvinnning i Sydafrika

Något man som svensk ju har med sig sen barnsben är att allt ska återvinnas. Under de senaste 10 åren jag bott utomlands så har detta ibland varit ganska frustrerande då många av länderna jag bott i varit rent av usla på detta. (Jag menar bara en sådan sak som att panta burkar existerar knappt utanför europa)

Sydafrika är definitivt inte bäst men heller inte sämst...Här är det väldigt olika beroende på vilken kommun man bor i och hur det ser ut med återvinnings stationer och liknande. Här nere på South Peninsula har det varit si och så. Det finns gott om ställen att dumpa glas på men lite klurigare med plast och papper. Många av förskolorna har projekt där de samlar in det de kan och sen får de ersättning för det men inte alltid det bekvämt el smidigt för den som vill återvinna..

Men nu ska äntligen ett nytt system införas från och med 2 Mars då jag ska kunna sortera plast, glas, kartong, papper och aluminium hemma och sen tar sopgubbarna det samtidigt som mitt andra skräp. Fick ett informationsblad idag tillsammans med genomskinliga säckar som man ska använda till det som man sorterat och sen läggs dessa säckar högst upp i tunnan.
I bladet står det också att 7 fler jobb skapas om folk återvinner än om allt dumpas på tippen.

Hoppas verkligen att folk åtminstone kommer försöka!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Minna!

Ska i nästa vecka till Sydafrika, och undrar om du kan tipsa om bra och billigt gym i kapstaden, samt i durban?

Tack på förhand :-)

MVH Hanna

Liam H Wandi sa...

Grymt blog! Hoppas sjalv pa att flytta till SA inom 3 ar. Hoppas atervinningen kommer igang tills dess :)