fredag 28 november 2008

Man blir snabbt hemma blind...

För ca ett år sedan valde jag att sluta guida på heltid. Då hade jag guidat non-stop i Kanada, Alaska, Norge och Sydafrika under en längre tid och kände att mitt "bäst före datum" som guide passerat och att bli ställd samma frågor gång på gång och sova i olika sängar hela tiden börjat slita på mig.


Så när mina chefer erbjöd mig en heltids tjänst på kontoret där jag istället sköter det administrativa ¨så var jag snabb med att tacka ja. Efter att ha bott mer el mindre ur kappsäck de senaste 10 åren kände jag att det skulle bli skönt med rutiner. Och jag har verkligen njutit. Älskar att vara ledig på helgerna, kunna bo för mig själv etc, etc..Men så ibland kastas jag ut i guidningen som denna månaden då jag guidat non stop och oj va kul jag faktiskt haft!


Är lätt att glömma bort vad otroligt vackert det är här. Man blir på något sätt "hemmablind". Jag älskar allt det Sydafrika har att erbjuda men hade faktiskt nästan glömt bort det tills jag idag hade en av de dagarna då man blir påmind om att "Shit, jag måste verkligen ha världens bästa jobb".



Imorse tog jag gruppen till Keurbooms Beach strax utanför Plettenberg Bay och det såg oroväckande mörkt ut på himlen. Eftersom hela temat för dagen ar strand och natur sa ar det svart att hålla humöret pa topp ifall det regnar. Men precis nar vi kom ner till stranden sa sprack det upp och vi hade strålande solsken och alla hoppade i vattnet..och bara nagra minuter senare dyker det upp en hel flock pa ca 20 delfiner som simmar bara några meter ifran oss! Helt fantastiskt!


Fortsatte sedan vidare till Tsitsikamma National Park dar många tog sig ytterligare ett dopp och alla kom sen tillbaka till Knysna där vi har vår bas just nu, väldigt solbrända och trötta men lyckliga... Perfekt dag och oj va kul det känns att guida igen!





Imorgon ska vi bege oss österut för lite safari... På tisdag flyger gruppen hem till Sverige och jag hem till Kapstaden och sen har jag bara en vecka till av guidning i Kapstaden innan det återgår till det normala igen... som det ser ut just nu iallafall...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen! Låter som du har det underbart - vad skönt med 'nytändning'! Är ibland nyttigt att komma ut bland turister så man inser hur bra man har det. Här har all snö som föll så vackert i början på veckan fullständigt töat bort. Håller ändå tummarna att det blir en vit jul... KRAMAR! Loella