torsdag 3 december 2015

Lucka 3: Så fungerar det på restauranger...

Som ni märker är vissa av "luckorna" repris från förra årets julkalender och det är helt enkelt för att det är ämnen som jag alltid får många frågor om.

I dagens lucka förklarar jag lite kortfattat hur det fungerar på restaurangerna i Sydafrika och tipsar om några grejer jag tycker ni ska äta och dricka när ni är här nere...


Rent generellt så är servicen på restauranger och kvaliteten på maten i Sydafrika riktigt bra!

Däremot kan allt ta lite längre tid än vad vi är vana vid från Sverige och framförallt tar det ibland onödigt lång tid att få notan så ofta ber vi om den redan vid kaffet...(som för övrigt dricks efter desserten och inte ihop med dessert som vi svenskar är vana vid). 
 
Något som de är väldigt snabba med istället, är att duka av (något som irriterar mig fortfarande) så är man ett större sällskap så är det inte alls ovanligt att de tar bort de tomma tallrikarna, trots att inte alla ätit färdigt. Händer även på vissa mer "fine-dining" ställen.
Jag rekommenderar alla att förboka sina restaurangbesök i den mån man kan. Speciellt om det är en specifik restaurang man vill prova..Boka så tidigt som möjligt eftersom många av de populäraste ställena är fullbokade flera veckor i förväg (el som i vissa extrema fall: 6 månaders väntelista!)
 De frågar nästan alltid om ett kontakt nr för att bekräfta en bokning och kommer ni inte ha med er svenskt mobilnr, ge numret till ert guesthouse/hotell.
På vissa ställen stänger köket för sista beställning vid 21.30-22.00 så middag runt 19.30 brukar passa bra...
På de flesta restauranger är det väldigt avslappnad klädsel som gäller och det är sällan man behöver bära slips el kavaj på de finare restaurangerna.  
I Sydafrika ger man dricks på restauranger och detta kallas för ”Tip” el ”gratuity”.  
 Normen är att man lägger på ca 10-15% i dricks på totala summan men på några fåtal ställen lägger de automatiskt till dricksen så det gäller att kolla kvittot.  
Man kan betala med kort på de allra flesta restauranger och oftast kommer de med kortmaskinen till bordet.  
Håll i åtanke att de flesta servitörer och annan service personal ofta inte tjänar mer än R2000-2500 i månaden så därför är dricksen jätteviktig för dem. 

 BYO- "Bring Your Own" betyder att man får ta med sig eget vin till restaurangen, och att man mot en mindre avgift, sk "corkage" kan avnjuta vinet till middagen.
Ett annat tips är att ta med sig ”doggy bag” om man inte orkar äta upp. Portionerna är ofta ganska stora och det finns alltid någon (parkeringsvakten t. ex) som säkert blir glad för lite mat. Är jättevanligt och snarare en regel än undantag att personalen frågar om ni vill ha doggy bag så ta med er den och jag lovar att ni kommer hitta någon som ni kan ge den till.

Här är några exempel på rätter/saker som jag tycker ni ska prova på under er resa i Sydafrika:
Biltong- Torkat kött /snacks som kan jämföras med USA´s Beef jerky. Finns med olika kryddblandningar och kan göras på kött från t. ex. ko, struts, kudu, springbok osv. Nästan alla små byar och shopping center har en el flera Biltong affärer och det är perfekt till ölen el som snack i bilen på er resa. Gillar man inte biltong, finns ofta även torkad frukt av olika slag att köpa. Torkad mango el aprikoser är inte helt fel!
Skaldjur- I Kapområdet finns det naturligtvis mycket fisk och skaldjur. Prova gärna vår variant av hummer /havskräfta: Crayfish och är det säsong, tycker jag även att musslorna här nere är riktigt bra! Jätteräkor/ Prawns tycker jag personligen inte smakar så mycket (vill ju gärna ha lite mer sälta som svensk) men ibland lyckas de riktigt bra och Calamari är de  superduktiga på. Oftast kan man välja om man vill ha friterad el grillad.
Kingklip- I mitt tycke den godaste fisken här nere. Vit fisk med fast kött som påminner lite om torsk. Super gott! 
När det står "line fish" på menyn så motsvarar det som man ofta ser på engelska menyer: catch of the day el dagens fisk.


Kött- Sydafrikanerna är riktiga köttfantaster och man äter såväl biff, som vilt. (Kudu, Springbok, Eland, struts (ostrich på engelska) m.m. Lamm finns också nästan alltid med på menyn och revbenspjäll/ ribs.  Till köttet brukar man få välja en "Starch" som chips (tjocka pommes frites) mash (potatismos) Ris el sallad/ grönsaker. Det är sällan man får tunna strips.
Till det ingår ibland även grönsaker som "Butternut" el stuvad spenat, men många ggr får man beställa till detta extra.
Servitören brukar fråga hur man vill ha sin stek-temperatur och generellt sett så är det lite mer rosa än man kanske är van vid i Sverige och vissa restauranger vägrar t om att steka en biff  "well done". Ibland ingår det ingen sås till kötträtten, utan denna får man också beställa separat. Är lite olika beroende på restaurang så läs noga i beskrivningen så att ni inte blir besvikna om det inte kommer någon sås, grönsaker osv.
Butternut- Jättevanlig grönsak. En pumpa som man antingen kokar el grillar i ugn, gör soppa på, har i sallader och helt enkelt använder till det mesta.
Braai- Sydafrikansk motsvarighet till BBQ- Betyder helt enkelt att man grillar över öppen eld. En av sydafrikanernas populäraste helgnöjen och något som tas på fullaste allvar. Vid en Braai grillas kött av olika slag och smaka gärna på den lokala korven: Boerwors som ofta är smaksatt med koriander och andra kryddor.

Smarriga salmon roses
Sushi- Finns sushi restauranger lite varstans och sushin är jättebra och prisvärd i Sydafrika.
Pizza- Pizzorna har oftast tunn botten och min personliga rekommendation är att beställa pizza med avokado på. Så gott! Ofta serveras hackad vitlök och chilli vid bordet så att man kan strö över pizzan på egen hand.
Burgare- Finns såklart på de flesta restauranger och caféer och oftast är de riktigt saftiga och goda. Passa på att prova en strutsburgare (ostrich) om det finns på menyn. Rött kött som påminner mycket om biff.
Pies- Stannar man vid en bensin-mack, finns det ofta en disk med pajer (smördeg fyllda med kött/kyckling och sås). Steak-pie el chicken mushroom pie hör till favoriterna och passar perfekt för att stilla hungern på stående fot.
Cape Malay köket- Sydafrikanska köket är en stor mix av massa olika kök och influenser från hela världen men vill man prova traditionella maträtter så ska man hålla utkik efter  t.ex. Cape Malay curries (milda, med söt fruktchutney till) som har en del asiatiska influenser och smak från de kryddor som de slavar som Ostindiska kompaniet skeppade till Sydafrika, hade med sig.


Bland dryckerna så dricks det naturligtvis mycket öl och vin...men missa heller inte att testa deras cider som är en torrare variant än det vi har i Sverige. Amarula med is är också riktigt gott en varm sommarkväll.
Bland de alkoholfria dryckerna så får ni inte missa Rock Shandy (Lemonade, sodavatten och angostura bitters), el varför inte testa en Appletizer el grapetizer? Kolsyrad äppel el druvjuice. Läskande!


2 kommentarer:

Casa Annika sa...

Vilket härligt inlägg! Tack för det!

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) Kärleksbesvärjelser
2) lösning och bot mot all sjukdom
3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
4) Äktenskapsbesvärjelser
5) Graviditetsbesvärjelse
6) Uppbrottstrollformler
7) Dödsbesvärjelse
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}