fredag 1 februari 2013

Nu skördas det för fullt

Imorse vaknade jag redan vid 4-tiden av att det var en del tjatter och stoj utanför. Sover med öppet fönster och undrade om det kanske var några nyinflyttade studenter som hade fest tills det slog mig att vinskörden nog börjat...

Och mycket riktigt så var det ett tio-tal arbetare som plockade druvor på gården mittemot där vi bor. Här nere är det fortfarande många gårdar som plockar druvorna för hand, till viss del på grund av att arbetskraften fortfarande är relativt billig.

Har varit massa strejker de senaste månaderna där arbetarna på vingårdarna vill få sin lön höjd från R75 per dag till det dubbla. Är givetvis en skamlön, men helt ärligt så är det inte många gårdar som skulle ha råd att höja lönen till R150... Vingårdarna här nere har det oerhört tufft ekonomiskt som det är...



Strax innan jul var det många arbetare som visade sitt missnöje genom att sätta eld på förvaringslokaler och brände däck på vägarna....Många av vägarna fick stängas, i vissa fall i flera dagar...Tyvärr resulterar det i enorma förluster för vingårdarna, och detta i sin tur leder till att folk blir av med jobben..Alltså motsatt effekt mot det man vill uppnå..
Plus att det rapporterats att många ggr är det inte ens arbetare från gårdarna som demonstrerar och förstör..utan "löst folk" som bara tar tillfället i akt... Grrr!

Svår situation och vi hoppas verkligen att man kan hitta någon slags kompromiss. För självklart ska folk få bättre löner, och kanske viktigaste av allt, bättre levnadsförhållanden.

Appropå skördetider så brukar man i Stellenbosch hålla en stor festival runt denna tid och den pågår för fullt.

Hela denna vecka har man en stor vinfestival här i stan, där massa olika vingårdar har diverse erbjudanden, musik underhållning, restauranger som erbjuder food & wine pairings m.m.



Nu under helgen kan man dessutom besöka den stora Wine Expo som finns i ett stort tält i centrum. Här finns fler än 70-tal olika gårdar representerade. Inträde kostar R150.00 och mer info om festivalen hittar ni HÄR.

Själv vet jag inte om jag kommer ha ork att leta mig ut i folkvimlet...Är heeelt slut efter en alldeles galet hektiska 10 dagar när Fredric varit borta..Har dels jobbat på guesthouset, dels jobbat med egna bokningar, guidat...och haft besök från Sverige!

Ikväll ska jag och Inka ha lugn hemma-kväll med lite ostbågar, ett glas rött kanske och ett avsnitt av "På spåret" och imorgon kommer Han äntligen hem..

Som jag längtar!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas kunna hitta en god flaska vin i februari när jag och sonen kommer ner till ert område.B-)Mia