måndag 4 februari 2013

Asian tapas i Kapstaden

Som ni vet, älskar jag sushi ..men även all annan asiatisk mat.

 Just nu är jag inne i en dim sum period och bästa stället att stilla suget efter detta är Haiku som ligger på Church Street mitt i centrala Kapstaden.

Ser inte mycket ut från gatan men maten är fantastisk och jag gillar den avslappnade atmosfären och att de har öppna kök.. Vet inte vad det är med mig och öppna kök men jag älskar att höra allt skrammel och titta på när kockarna jobbar...

På Haiku är det meningen att man ska beställa in massa smårätter från de tre olika köken (japanskt, chinesiskt och Thai) och dela så i torsdags efter min stadsvandring, bestämde jag och Inka oss för att passa på och dela på flera räkrätter eftersom Fredric inte var med och är den av oss som inte äter skaldjur.

Vi började som alltid med en skål Edamame bönor och dessa hade en annorlunda knorr, nämligen att de var kryddade med nejlikor.. riktigt gott faktiskt.

Edamame bönor med havs salt och i detta fallet: nejlikor


Sen beställde vi in dim sum fyllda med räkor och pilgrimsmusslor och även ett par wokade räkrätter, där min favorit var den med räkor i lime och koriander..



Haiku är inte direkt billigt och har tyvärr rent av dyra vinpriser, men maten faller mig precis i smaken och jag gillar den stilrena inredningen och lite avskalade miljön.
Servicen i torsdags var toppen och det dröjer nog inte länge förrän vi åker dit igen...Ett tips är att gå dit på lunchen då de ofta har bra dim sum erbjudanden..

Kanske inte första stället man går till som turist, men verkligen en av mina personliga favoriter.


Inga kommentarer: