lördag 1 maj 2010

Sol och badparadis i Sydafrika

Är man ute efter mycket sol och bad blandat med en hel del aktiviteter så tycker jag att man ska spendera minst 4-5 nätter i St Lucia området.


St Lucia är ett litet samhälle längs Sydafrikas östra kust i provinsen KwaZulu Natal och utgör en del av Isimangaliso Wetland Park som är med på UNESCO's Världsarvs lista. Denna park sträcker sig ca 200 km längs kusten och har ett väldigt unikt "eco system" som man jobbar hårt för att bevara och skydda.

Med ett subtropiskt klimat är det nästan alltid varmt och skönt (om än lite hög luftfuktighet vissa delar av året) och även vattnet i havet är mycket behagligt att bada i. Finns massa olika aktiviteter i området och St Lucia är en perfekt utgångspunkt för diverse dagsutflykter.
Helt perfekt för barnfamiljer el de som inte vill flacka runt för mycket utan ha en bra bas.


En timme upp längs kusten kan man besöka Cape Vidal som är känt för helt fantastisk snorkling och lite längre norrut finner man Sodwana Bay, ett paradis för den erfarna dykaren. Andra trevliga platser för snorkling är Black Rock el Kosi Bay.

St Lucia är dessutom känt för ett rikt djurliv och nog enda staden i världen där man kan se flodhästar som promenerar genom huvudgatan.


Under Nov-Mars kan man dessutom åka ut på sköldpadds safari och en av mina favorit parker för "Big 5" Safari; Hluhluwe, ligger heller inte långt bort.

KwaZulu Natal tror jag för övrigt kommer bli alltmer populärt hos oss nordbor på grund av det behagliga klimatet och framförallt prisläget. Mycket billigare med både boende och mat i detta område. Ett bra Guesthouse el B&B brukar ligga runt R350-400 per person och vill man frossa i jätteräkor från Moçambique behöver man inte betala mer än hundralappen.

Så personligen rekommenderar jag att man kombinerar säg en vecka i detta område och en vecka i Kapstaden med omgivning. Eller att man koncentrerar sig helt och hållet på detta område och gör en hel del safari, sol och bad och även passar på att besöka Drakensberg för vacker natur och vandring.





2 kommentarer:

Lyxhustru sa...

Vad kul att du uppmärksammar KwaZulu Natal området! Jag har faktiskt funderat över varför många turister (svenskar) verkar missa det. Här finns ju allt, och på korta avstånd! =)

Mvh
Lindah

Minna sa...

Hej Lindah,
Ja, jag har ofta undrat likadant och bestämt mig för att försöka få fler svenskar dit nästa säsong då jag själv tycker det är supermysigt där uppe..
Ha det gott och förhoppningsvis kanske vi kan träffas in real life nästa säsing :)Kram