fredag 7 maj 2010

Chapman's Peak Drive

Ett måste i Kapstaden är att köra den otroligt vackra kust vägen som kallas Chapman's Peak Drive.
Detta är en 9 km lång tull väg som ringlar sig längs bergs kanten från lilla fiskebyn Hout Bay till Noordhoek på kap halvön och anses vara en av de vackraste kust vägarna i världen.

Vägen öppnades 1922 men har under senare år ofta varit stängd för ombyggnad på grund av ett flertal dödsolyckor efter stenras och annat. Men nu är den i topp skick igen och något man inte får missa. Tullavgiften för en personbil ligger på R28 såvida man inte pendlar dagligen och får rabatt. Många som bor nere på Kap halvön använder nämligen "chappies" som den kallas för att korta ned restiden in till stan.






1 kommentar:

Tomatsallad sa...

Hej sydafrikaexperten,

Vilken trevlig blog du har och vilka vackra bilder av Chapman's Peak Drive. Jag tittade in via bloggtoppen, vi ligger grannar i deras ranking just nu och jag blev nyfiken av din beskrivning. Inga resor planerade till Sydafrika just nu men ska jag dit vet jag var jag ska vända mig för tips.

Hälsar Tomatsallad från Frankrike.