torsdag 24 maj 2012

Road Trip

Efter några avkopplande dagar hos våra underbara vänner i Pretoria, var det nu dags för en liten road trip till de norra delarna av Sydafrika: Limpopo Provinsen.



Vårt första stopp var på Shangri-la Country Lodge som ligger ca 1.5-2 timmars körning norr om Johannesburg.

Perfekt första stopp om man landar i Johanneburg och ska vidare antingen upp till de allra nordligaste delarna av Kruger, el safari i exempelvis Waterberg regionen.

Många kunder är lite rädda för att bo i Johannesburg (vilket jag kan tycka är lite synd eftersom det inte alls är så hemskt som många försöker få det att låta) och Shangri-La är i sådana fall ett toppen ställe eftersom man bara kör rakt norrut på stora motorvägen N1. Lätt att vänja sig vid vänstertrafiken och skönt att komma ut på landet.


Finns inte speciellt mycket att se längs vägen men jag hann ta kort på de stora fälten med solrosor iallafall...

Shangri-La ligger en bit ifrån motorvägen och det är en typisk "Country Lodge" fast med tropisk känsla. Massor med olika träd, växter, blommor gör att det känns som en liten oas mitt i ingenstans.
Trevligt poolområde och flera olika allutrymmen gör detta till ett helt ok ställe att ta igen sig på efter en lång resa. Boendet är 3-stjärnigt så den som vill ha lyx ska inte bo här, men vi tycker det är charmigt och rummen är ganska rymliga och som en overnight stop för att ta igen sig efter resan så tycker jag det funkar alldeles utmärkt... 2 timmars körning från flygplatsen och man känner verkligen att man är i Afrika.

När vi checkade in tidigare idag så möttes vi av denna lilla extra touch:



Cheesy värre men jag måste erkänna att jag ändå tycker sånt är trevligt :)

 

Inga kommentarer: