onsdag 16 juni 2010

Bra alternativ till safarilodge

Om man inte vill lägga pengar på ett safari lodge, rekommenderar jag istället att man kanske bor i ett Guesthouse el B&B i närheten av en park och antingen kör runt på egen hand i parken, el bokar på en guidad "game drive".

Flesta av parkerna som Kruger, Hluhluwe och även Addo har såpass mycket djur att man definitivt kan se en del på egen hand, men eftersom bushen på många ställen är ganska tät och grön som gör det svårt att få syn på djuren med ett otränat öga, rekommenderar jag ändå att man även åker på en guidad tur.


Så för att ta ett exempel.

Många av mina kunder väljer ju att köra från Kapstaden längs Garden Route till Port Elizabeth och sedan tillbaka.

När man ändå är i Port Elizabeth, tycker jag att man lika gärna kan spendera några nätter i Addo området.
För att komma ner i pris rekommenderar jag ofta ett B&B som heter Rosedale.

Rosedale B&B drivs av Keith och hans fru Nondumiso och förutom att ta emot gäster, så driver de även en citrus farm. Boendet är enkelt men rent och snyggt och värdparet gör verkligen sitt yttersta för att man ska känna sig välkommen. Jättemysigt!


Gården ligger bara ca 10 min med bil från Addo National park och 20 min från Schotia safaris.

Vill man åka på en guidad dag-safari med Schotia, kan man bli upplockad från Rosedale. Heldags tur med middag på kvällen kostar R1320 per person och då gör man först en game drive i Addo och ytterligare en i Schotias eget reservat.

Vill man bara göra eftermiddags-safari i Schotia med middag kostar det istället: R660 per person.

Boendet på Rosedale kostar R400 per person inkl frukost.

Inga kommentarer: