onsdag 18 november 2009

Vilket flyg ska man välja till Sydafrika?

Flertalet mail som jag får via bloggen är från folk som planerar sin Sydafrika resa och undrar vilket flyg de borde boka och vad som är billigt och inte.

Beroende lite på säsong så får man räkna med ca 8000 kr för en t/r biljett från Stockholm men detta varierar självklart beroende på efterfrågan så vill man exempelvis flyga ner över jul och nyår får man se till att vara ute i god tid.

I dagsläget finns ett 10 tal olika alternativ och flesta flygbolag är helt ok även om jag självklart har mina egna personliga favoriter.

Jag har flugit sanslöst mycket de senaste 10 åren och då främst riktigt långa flygresor och för mig är det viktigt att hitta ett flyg med så kort tid som möjligt vid planbyte och att det finns hyfsat bra utbud av filmer, musik etc. Har nämligen supersvårt att sova på plan och en film el två gör helt klart en 15 timmars resa mindre jobbig.

Om man flyger från Stockholm brukar man få byta flyg antingen i Frankfurt, London el Amsterdam och i slutändan brukar resan ta ca 18 timmar allt som allt.

Enda flygbolaget av de jag flugit med till Sydafrika som har sämre standard än de andra är Turkish Airlines men de är oftast också lite billigare så det får man kanske förvänta sig. Dessutom mellanlandar Turkish i Johannesburg med flyget till Kapstaden och det gör att resan blir onödigt lång. Jag lägger hellre några hundralappar extra på en biljett och kunna undvika dem..men det är som sagt helt min personliga åsikt.

Lufthansa, South African och KLM är alla helt ok men BA tycker jag ligger snäppet över dem med fräsha plan och trevlig personal.
Nackdelen med KLM är att de har dagsflyg så att man landar sent på kvällen och det känns lite onödigt att använda en av dagarna på resan till flyget. Men det är som sagt en smakfråga.

Virgin har jag personligen inte provat men de har ofta billiga erbjudanden med kort varsel och jag har inte hört något negativt om dem.

Här kommer lite länkar till flygbolagen och några jämförelse sajter:

British Airways
Lufthansa
Turkish Airlines
South African Airways
Virgin Atlantic
KLM
Emirates

Travelstart
Skyscanner
Seat24

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena, Minna!

Jag har åkt med Virgin vid 2 tillfällen till Kapstaden och det har funkat bra.Enda problemet har varit de bokade sittplatserna på Virgins hemsida inte existerade på riktigt....alla som gjort detta fick sitta på div andra platser.
Riktigt dåligt, faktiskt! Jag åker om 14 dagar igen med Virgin till Kapstaden, så forhoppningsvis så funkar det bra denna gång?!?!

mvh/ Lars