lördag 21 november 2009

En suck av lättnad

Har snart gått 3 månader sedan planet lyfte från Kapstaden.
Då var min framtid ett oskrivet blad och jag fick chansen att för första gången på väldigt länge tänka och känna efter vad jag själv vill göra med mitt liv.

Det kändes självklart väldigt spännande men framförallt riktigt läskigt. Mitt liv förändrades över en natt och mina ett-års och fem-års planer var raderade.

Dags att börja om från början.

I Sverige dessutom.

Jag var livrädd för att misslyckas, för att vantrivas i Sverige, för att kanske bli tvungen att, gud förbjude, flytta hem till mina föräldrar igen, inte hitta något jobb osv. Ja, frågorna och orosmolnen var många.

Jag hade en plan.

Att starta eget.

Att äntligen få jobba med något som jag själv skapat och få helt nya utmaningar.

Det har inte varit lätt.

Inte lätt alls.

November regnet, långa nätter framför datorn med affärs plan och budget, hemlängtan till Sydafrika, känslan av att inte höra hemma i Sverige, mörkret, ständiga oron över ekonomin...ja listan kan göras lång...

Men nu har det äntligen ljusnat.
Resegarantin kommer träda i kraft nästa vecka, hemsidan är på g. Företaget i Sydafrika är igång och jag kan för första gången dra en lättnadens suck.

Jag har startat eget. Jag är nu egenföretagare.

Känns jävligt bra!

4 kommentarer:

Anonym sa...

och Madde ger av en liten tår! En stolt tår. och känner att Minna är på G to come back home now my friend! Cause I fucking miss you. x Madde

Christoffer sa...

Det är de svåra tiderna och de svåra besluten som formar en som person. Glöm inte det, Minna! Du kommer tillbaka som en bättre och starkare kvinna!

skunkemma sa...

Hej,

Jag skulle själv vilja starta eget och undrar hur du har gått till väga? Har någon hjälpt dig eller vart har du sökt information?

Hade du själv kapital eller har du lånat pengar?

Skulle bli oerhört tacksam för tips.

Minna sa...

Hej Emma.
Jag har sökt mesta informationen om att starta eget på nätet och pratat med kompisar etc som själva gjort det. Sen är jag civilekonom i grunden vilket gör att jag gjort en hel del affärsplaner och Budgetar tidigare så den biten var inget nytt.
Har varit finansieringen som varit tuffast då jag hade väldigt lite sparkapital efter att ha flackat världen runt i mer än 10 år så en del har jag löst via lån och resten kommer ur egen ficka men lever otroligt ekonomiskt för tillfället för att överhuvudtaget klara mig.

Lycka till!