onsdag 3 juni 2015

Appropå senaste "lejon attacken" i Sydafrika

Här kommer ett inlägg som jag länge tänkt skriva men som nu känns mer aktuellt än någonsin...

Några av er kanske har sett rubrikerna om hur en amerikansk turist dog efter en lejon attack i Sydafrika?
Självklart tragiskt och sorgligt på alla sätt och vis, MEN... Sådana här incidenter gör mig mest förbannad!
 För det första så bröt kvinnan mot parkens regler som tydligt uppmanar gästerna att köra med rutorna uppvevade och enligt flera av mina guide-kollegor, skulle föraren av bilen varit en privat guide, och tillät alltså sin kund att bryta mot parkens regler...Riktigt dåligt! Förstår inte folk att lejon är ett rovdjur? Och i många fall kanske t o m farligare när de är uppvuxna i fångenskap och förlorat rädslan för människor...

Men nu över till grundtanken bakom det här inlägget och det är att jag tycker man ska vara väldigt noga med vilka ställen man besöker och kolla upp exakt hur mycket "conservation" el naturvård som faktiskt görs på de olika "djur centren" som finns.

"Safariparken" som många medier beskriver Lion Park som, är en turistattraktion strax utanför Johannesburg som titt som tätt hamnar i rubrikerna. Jag skulle knappast kalla det för en safari-park, utan i mina ögon är det en kassa-ko för någon som tjänar stora pengar på turister som så gärna vill ha foton ihop med, el nära lejon.

www.lion-park.com
Lion Park är en park där man har ett stort antal lejon i inhägnader, där man kan åka på en guidad tur, el som i amerikanskans fall, köra omkring på egen hand. Finns även andra djur. En glorifierad djurpark helt enkelt, och absolut inget man kan jämföra med en riktig safari!

Allra populärast är nog att få klappa lejonungar. Supergulligt och mysigt men frågan är ju vad som händer med alla lejonungar när de blivit för stora att gulla med? Enligt vissa källor har Lion Park haft flera tusen lejonungar i omlopp de senaste åren...men vad händer sen?



Ryktet säger att lejonungarna säljs vidare till Jaktlodger för sk "trophy hunting", något som jag personligen är väldigt kritisk till, även om jag vet att dessa jaktreservat också pumpar in stora summor till industrin och på ett skruvat sätt faktiskt bidrar till att man kan bevara de viltreservat och nationalparker som fortfarande finns kvar.

Ett typiskt Catch 22 moment... för utan jakt-industrin, skulle vi kanske inte kunna njuta av djuren i det vilda på det sätt vi fortfarande kan?
Men personligen vill jag inte vara med och uppmuntra den typen av "jakt", och skulle därför heller aldrig sätta min fot på Lion Park.

Det är inte såhär vi ska uppleva dessa fantastiska djur utan lägg hellre pengarna på en riktig safari-upplevelse och gynna industrin den vägen istället.



1 kommentar:

Bokcaféet i byn sa...

Vilket bra inlägg Minna!
Kloka synpunkter och som turist ansvarar man för sina val av sevärdheter och vad man vill sponsra med sin reskassa.
Mvh Anna