söndag 16 oktober 2011

Varför boka en resa genom oss?

Den här helgen blir det inga trevliga bilder från vingårdar, restauranger etc.

Säsongen har kommit igång ordentligt och just nu jobbar jag i princip dygnet runt med att sätta ihop förslag till nya kunder och även välkomstpaket till kunder som snart ska åka iväg.

Älskar den här tiden på året även om jag ofta önskar man hade sisådär 12 timmar till på ett dygn...

Däremot har jag märkt att många ber mig om förslag på boenden för att sedan ta mina förslag och själva boka över nätet, och det är helt ok, men känns tråkigt för mig som lägger ner hela min själ i det jag gör....

Kanske tror folk att det blir dyrare att boka genom mig? Så därför vill jag förklara hur vi jobbar...

Så hur fungerar det om man bokar en resa genom Sydafrikaexperten?

Jo, ni tar kontakt med oss och berättar vilka datum ni tänkt resa, vad ni vill se och göra och gärna också ungefär vilken budget ni har.  Vi bokar inga flyg till och från Sverige utan det brukar våra kunder hitta själva på nätet el så ger jag tips om resebyråer som hjälper till.

Jag skickar sen förslag på lite olika boenden som jag tror skulle passa..Ibland visar det sig att de ställen som kunden vill ha i första hand, är fullbokade och då ger vi fler förslag el lägger om rutten lite så att det passar.

När själva resrutten är färdig så gör jag preliminär bokningar på alla guesthouse och skickar en offert till kunden. Bokar man ett boende genom oss så betalar man exakt lika mycket som om man bokar själv. Vi skickar alltid länkar till hemsidan för ett ställe så att folk kan se och jämföra själva. Det ska absolut inte kosta något extra!

(hotell och guesthouses ger agenter som oss lite rabatt och detta blir vår vinst i slutändan)

När kunden godkänt en offert och bestämt att de vill boka sin resa genom oss så räknar vi om sydafrikanska priset till svenska kronor och sedan får man först en faktura på 10% som en anmälningsavgift (denna summa varierar lite och reser man under jul och nyår så får man räkna med att betala 50% för att bekräfta ett hotell) och sedan ska resterande summa vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresa.

Slutfakturan brukar komma på posten ca 45 dagar innan det är dags för resa.

När slutfakturan är betald så skickar vi ett välkomstbrev på posten.

våra söta elefanter

I detta lilla paket får kunden ett välkomstbrev med nyttiga tips och dag-för dag program.

I paketet finns även alla hotellvouchers, broschyrer, kartor och vägbeskrivningar. Alla våra kunder får också en söt liten nyckelring som föreställer en elefant. Dessa nyckelringa är det en kille som heter Jasper som tillverkar åt oss...

Under resans gång håller vi kontakt med kunderna via sms och behöver man hjälp med något så finns vi på plats i Sydafrika och kan hjälpa till via telefon...

I många fall så har kunden kanske redan hittat och bokat några av hotellen de vill bo på men kört fast med ett visst område etc och detta är också helt ok! Vi gör gärna även enstaka hotellbokningar el dagsturer.

Vi är ett svenskregistrerat företag som ställt fullständiga garantier till kammarkollegiet och som jag förklarat tidigare, så lägger vi aldrig på några bokningsavgifter utan ni som kund får en hel del extra på köpet.

VÄLKOMNA!

info@sydafrikaexperten.se

1 kommentar:

Janne sa...

Bra att du skriver tydligt om detta! Om vi skall resa ner igen, vilket vi hoppas, så hade vi tänkt boka det mesta själva men det är ju enklare att låta någon på plats hjälpa till. Speciellt om det inte medför någon extrakostnad!

Förra gången använde vi en stor resebyrå i Sverige och kände att de var måttligt intresserade av oss när de hade fått betalt, så nästa gång väljer vi definitivt en mindre och personligare reseplanerare!