söndag 6 december 2009

Svensk jul

Varit lååångt ute i de värmländska skogarna på ett riktigt mysigt julbord med min familj idag. Måste dock erkänna att julmaten inte riktigt är min grej och tycker att ett julbord räcker. Möjligtvis lite skinka på självaste julafton och självklart mammas morotslåda och karelska piroger men sen får det vara bra. Tycker det blir för mycket av ALLT.

Tycker ärligt talat att det var roligare när man bodde utomlands och kunde sukta efter julmaten och drömma om en riktig jul med massa snö, tända ljus, varm glögg och allmän mysfaktor just bara för att man inte kunde få det. Under mina år utomlands blev julen oftast en anledning till att samlas ett gäng svenska vänner och ha små inslag av sverige här och var. Lite risgrynsgröt, några köttbullar, kanske en jansson och en stooor dos hemlängtan. För att det hörde till..för att man inte kunde ha en "vit jul" och för att man saknade sina nära och kära.

Nu när jag äntligen kommer få fira en jul i Sverige så känner jag mig enbart stressad och redan rätt trött på hela grejen. Förstår verkligen varför många väljer att resa bort och bara strunta i hysterin..för lite så är det.

Men antar att det bara är att gilla läget. Iochförsig har vår familj beslutat oss för en riktigt "low key" jul i år eftersom min bror och hans familj väntar tillökning strax innan jul så för oss kommer allt kretsa kring lillpluttens ankomst och att vi får umgås allihop.
Antar att det är egentligen det julen handlar om. Familjen..och just därför är jag trots mitt gnäll om julhysterin oerhört tacksam över att få fira den här i Sverige i år.

Inga kommentarer: