tisdag 16 december 2008

Reconciliation day...

Idag är det röd dag här i Sydafrika då man firar vad som kallas för "reconciliation day". Detta är en helgdag som satts in efter Apartheid tiden och ingenting man känner av förutom att man som sagt är ledig mitt iveckan... vilket för mig har varit en superfin slappar dag...Hade en ganska så fullspäckad helg med barnkalas, suttit barnvakt, sushi fest och även en barn musikal så behövde minst sagt en dag att återhämta mig. Barn musikalen ,High School Musical, var förresten det bästa jag sett på länge (säger en del om musikal utbudet i Kapstaden)


Inte för att jag egentligen slappat alls utan vaknade redan vid 06.30 för att påbörja mitt projekt: "Terminate the mole".

Har som jag skrivit tidigare invaderats av mullvad i trädgården och detta börjar gå mig oerhört på nerverna...så idag har jag skyfflat bort ca 25 tio-liters hinkar med sand (kid you not!) och försökt klarlägga odjurets gång-mönster och se exakt hur mycket skada den hunnit gjort...

Och tyvärr blev resultatet ganska deprimerande. Min ena halva av gräsmattan är i princip helt förstörd då man kan känna mullvads gångarna under fötterna så det är bara en tidsfråga innan alltihop kommer rasa in.. Arrrgh!!!


Så för att försöka få upp humöret och inte låta ett litet skadedjur förstöra min lediga dag så åkte jag till Builders Warehouse och försökte mig på lite shopping terapi och det fungerade :)


Kom hem med flera nya blommor (en rosenbuske, liljor, watsonia och något annat som jag inte vet namnet på) massor med trädgårdsverktyg, ordentlig tvättlina som jag skulle köpt för flera månader sedan etc, etc..allt oerhört praktiskt och inte ett enda impuls köp!

Sen stod jag på knä i rabatterna och jobbade bort ilskan i 27 gradig värme för att avsluta dagen med ett dopp i havet..Tror inte det var varmare än ca 15 grader men uppfriskande var det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men hur i hela fridens dar får man bort mullvadar?/Anita

Anonym sa...

Hej! Hittade din blogg på blogtoplist och blev nyfiken så här kikar jag in. Spännande det låter att bo i Sydafrika. Bor själv utomlands (men är i sverige nu för jul/nyårs firande) och tycker alltid det är kul att läsa om svenskar i utlandet. Ha en bra dag!

Samira och Björn Waenerlund sa...

Hundhår!!
Hundhår är lösningen. Våra mullvadar försvann efter att vår trädgårdsmästare strött hundhår i mullvadshålen. Lycka till!

Minna sa...

Tack Samira och björn..detta med hundhår verkar vara en vanlig lösning så nu har jag bett alla mina hundägande vänner att börja samla :)