lördag 3 maj 2008

Semester i Dubai

Precis kommit tillbaka från Dubai efter en 10 dagars semester. Detta kommer nog som en nyhet för de flesta av er och det beror helt enkelt på att hela resan var en överraskning för en av mina goda vänner Oskar som fyllde 30.
Var snack tidigare om att jag kanske skulle ha stannat till i Dubai på väg hem till Sverige och sen trodde jag under en tid att det inte skulle bli nåt Sverige så då kollade jag på andra alternativ och fastnade för följande:

Jag och Chrille sitter på messenger och han som oxå skulle hälsa på oskar för hans födelsedag frågar om jag ändå inte ska hänga på. Jag kollar flygen och det visar sig att Emirates precis börjat flyga direkt flyg Kapstaden-Dubai, och detta till ett mcyket rimligt pris så jag bokar!

Jag menar, jag har en hel massa semester att ta ut..inget sverige besök så varför inte hälsa på goda vänner??...(är massa gamla skolkompisar från australien tiden som jobbar i Dubai.

Var jättesvårt att hålla masken för Oskar under månaden som gick men så småningom landade jag alltså i ett 30 gradigt Dubai med Loella,en annan god vän från australien tiden som mötte upp mig och som jag sen skulle tillbringa en supertrevlig vecka hos.

Dubai är en väldig kontrast mot Kapstaden på många sätt. Klimatet är jämfört med det torra Sydafrika väldigt fuktigt och även om det inte hunnit bli sommar än med temp över 40 så var de 30-35 graderna som vi hade ganska jobbiga för någon som inte är van vid luftfuktigheten.
Staden i sig är en enorm byggarbetsplats med sand åt alla håll. Otroligt maffiga och snygga byggnader iochförsig och antalet 5 stjärniga hotell som redan är igång och som planeras får en att häpna.
Allt är väldigt modernt och påminner ofta om livsstilen i USA där man skulle vara handikappad utan bil och shoppingmalls.
Shoppingkomplexen är ENORMA och en av de har t om en inomhus skidbacke med sittlift! bissart! och det är väl egentligen ordet jag skulle beskriva Dubai med.
Skulle aldrig bosätta mig där själv men hade en helt fantastisk semester!!!

Låg vid poolen på dagarna och jobbade på solbrännan och umgicks med kompisar på kvällarna..väldigt avkopplande!
Blev tyvärr inte speciellt många foton av Dubai som stad pågrund av diset som gjorde att man knappt såg byggnaderna på långt håll men ska lägga till de få foton jag tog under nästa vecka.

Så nu är jag tillbaka hemma i Kapstaden och tyvärr har hösten hunnit hit under tiden som jag var borta. Fortfarande varmt och skönt på dagarna (23-24 grader) men desto kallare på nätterna.
Var en superskön känsla när planet landade och synen av alla bergen och havet fick mig att känna mig hemma! första gången jag kännt mig så här rotad..Skönt!

Har knappt en månad att jobba nu innan det återigen blir dags för semester och en resa till Sverige! Hade ju som sagt lagt ner iden på att åka till Sverige i år men sen fick jag flygbiljetten av jobbet som bonus så kommer vara i Sverige de 3 första veckorna i Juni och har inga planer alls förutom att umgås med familjen (speciellt lillplutten) och hinna träffa en del vänner. Och en svensk midsommar dessutom! Var inte igår..

Inga kommentarer: