onsdag 21 april 2010

Clovelly Lodge, en pärla nere på kaphalvön

Här kommer ett tips på supermysigt boende i Clovelly, strax utanför Fishhoek nere på Kaphalvön, Clovelly Lodge.

Här har de både B&B och Self-catering alternativ. Self-catering betyder att man inte har någon frukost inkluderat utan att man istället har fullt utrustat kök, vilket kan vara rätt skönt emellanåt då det kan bli rätt tradigt att äta ute varenda dag.
Jag brukar rekommendera mina kunder att kombinera sin resa med några nätter på Guesthouses och B&B's och vissa nätter boka Self Catering. Dels för köket men också för att få lite mer plats. Brukar oftast vara en liten stuga som förutom kök även har ett litet vardagsrum och ute/grillplats. En del ställen har dessutom tvättmaskin som ju kan behövas om man är ute på en längre resa.






I vilket fall som helst så är Clovelly Lodge ett toppen ställe vilket som. Man kan alltså boka in sig i ett av deras B&B rum, eller hyra någon av deras lägenheter. Kostar från R380 per person och natt.

Det ligger i lugna, mysiga lilla området Clovelly mellan Kalk Bay och Fishhoek nere på kaphalvön. Tar ca 5 min att gå ner till stranden och härifrån tar det bara ca 15 min att köra till Boulders pingvinerna och ytterligare ca 30-45 min ut till Cape Point och godahopps udden. I Kalk Bay hittar man massor med trevliga restauranger och ca 15-20 min från Clovelly, hittar man dessutom Sydafrikas äldsta vindistrikt, Constantia.

För golf intresserade finns inte bara clovelly golf club som ligger på gångavstånd men även bra banor som Steenberg och Westlake ligger knappa 15 min bilväg. Så man kan lätt tillbringa 3-4 dar i detta område..om inte mer :)

2 kommentarer:

Gabriella Kruger sa...

Håller med Minna! Far South is the best!

Marie sa...

Åh, det ser jättefint ut. Vi får hoppas att jag kommer iväg på söndag. Vi kommer att bo på ett Guest house i Durbanville och sedan flytta över till Cape Diamond hotel över helgen. Tack för tipset!