torsdag 20 mars 2008

Att man aldrig lär sig!

Hur svårt ska det vara att lära sig att trycka på save när man sitter och skriver viktiga el tidskrävande dokument????
ända sen college tiden fick man ju det inbankat i huvudet att se till att spara om och om och om igen...och sen en gång till för säkerhets skull...så att man skulle slippa den där panik känslan i magen när skärmen plötsligt blir svart och timmar av slit är puts väck borta...Arrgh!
Detta otroligt onödiga misstag gjorde jag nyligen. Här nere i Sydafrika har vi brist på elektricitet och under hela sommaren har detta problem varit första sides nyheter i alla tidningar eftersom folk helt förståeligt börjar bli oerhört frustrerade på dessa ständiga strömavbrott som vi fått leva med sen i December.
Bakgrunden till att det helt enkelt inte finns tillräckligt med ström för hela landet är en hett omdebatterad fråga men i princip ser det ut på ett ungefär så här:

När ANC kom till makten 1994 i det "nya" Sydafrika så var ett av deras största vallöften att alla skulle få tak över huvudet med rinnande vatten och elektricitet och man började bygga för fullt. Escom, bolaget som har monopol på all elektricitet varnade efter några år om att elkonsumptionen steg i rasande takt i ochmed att folk fick det bättre och att om man inte började planera för fler kraft verk NU så skulle man så småningom om inte ha tillräckligt med kraftverk för att driva runt landet helt enkelt (för att inte tala på brist av personal med de rätta kunskaperna för att underhålla elproduktionen)..

Dessa varningar ignorerades och nu 10 år senare så får vi alla lida.

Det började redan förra året med oplanerade elavbrott då folk fick vara utan el i flera dagar och stora företag förlorade oerhörda summor på grund av förstörda färskvaror etc. Under lång tid så ville inte staten riktigt veta av problemet men när ytterligare strömavbrott blev en vardag den här sommaren så erkände de tillslut att problemet är mycket större än man någonsin anat. Och nu har alltså Escom haft s k "scheduled power cuts". Det går ut på att de stänger av strömmen under vissa timmar av dygnet, olika timmar i olika kvarter. Fast så himla scheduled vet jag inte om de varit..helt plötsligt kan strömmen gå medans du står i duschen kl 06.00 på morgonen...

Iallafall..Detta har man alltså vant sig vid under de senaste månaderna och på jobbet ser man alltid till att spara allting om och om igen... Tills nu! Har inte haft några strömavbrott på flera veckor..

jag sitter på kontoret och försöker få ihop en artikel till an av websidorna jag ibland skriver på och precis när jag skumläser och kollar igenom texten en sista gång...SVART! NEEEEEJ!


Men, men..min egna dumhet för att inte garderat mig...så nu sitter jag här innan påskledigheten och försöker skriva om artikeln om Kaphalvön som jag vill publicera på en resesajt..ja, ja..

Glad påsk allihopa!

Inga kommentarer: