fredag 17 april 2009

Blivit dyrare i Sydafrika

När jag kom ner hit första gången var Sydafrikanska randet hyfsat starkt mot svenska kr och låg på ca 0.9, alltså 10 rand var ca 9 kr. Förra året gick randet plötsligt ner rejält och det blev väldigt billigt för svenskar att komma ner hit. som lägst hamnade den strax under 0.7 vilket ju var toppen för alla resenärer ner hit men oerhört jobbigt för en annan som har banklån som ska betalas i Sverige och alltså skickar över pengar härifrån och försöker leva på en genomsnittligt sydafrikansk lön som är väldigt mycket lägre än en lön i Sverige.






Nu ligger randet återigen högt på 0.95 och även om det ju inte gynnar oss i turist branchen så måste jag erkänna att det kom mycket lägligt för mig som har CSN avbetalning i Maj :)


Men sen kan den gott få sjunka lite igen så att folk hemma känner att Sydafrika är ett prisvärt resmål igen.

Eller, det låter ju kanske lite dumt när en öl fortfarande kostar under 10 kr...men ni förstår vad jag menar.

2 kommentarer:

Veronica sa...

Hej!

Vad glad jag blev när jag hittade till din blogg. Alltid kul att följa andra svenskor runt om i världen och jag ser att du jobbar med vin :) En av mina största passioner!
Fin blogg som jag gärna kommer tillbaka till!

ha det så bra!

/Veronica

Markus Jalmerot sa...

Det märks att priserna gått upp i Sydafrika, men det är fortfarande rätt billigt som turist. Denna lista tycks i alla fall indikera detta:
http://www.forextrading.se/varldens-billigaste-stader-finns-i-asien-och-osteuropa